نماد سایت شبکه جهانی کلمه

سمینار حزب تضامن دمكراتيک اهواز در لندن برگزار شد

حزب تضامن دمکراتیک اهواز روز شنبه ۱۷ مارس برابر با ۲۶ اسفند؛ با هدف گرامی‌داشت شماری از مؤسسان و رهبران کادری این حزب، اقدام به برگزاری سمیناری در لندن نمود.
در این سمینار، دبیر کل حزب تضامن دموکراتیک اهواز، جلیل شرهانی؛ به ارائه‌ی گزارشی از مبارزات ملت عرب اهواز و نیز از وضعیت ایران، منطقه و جهان پرداخت.
در بخشی از بیانیه‌ی پایانی این سمینارآمده است: «حکومت جمهوری اسلامی، نظامی به‌غایت ارتجاعی، ضد مردمی و رژیمی مبنی بر تروریسم دولتی است که ملت ما را از منابع و ثروت‌های سرزمین‌مان محروم کرده و در فقر فاحش نگهداشته است».
در این بیانیه همچنین با اشاره به ترور صدها تن از کنش‌گران عرب اهوازی، تصریح شده که نظام تهران؛ علاوه بر رواداری ستم به همه‌ی ملت‌ها و اقوام ساکن در ایران، با دست داشتن در کشتار ملت‌های بی‌گناه کشورهای منطقه، از جمله: سوریه، لبنان، عراق و یمن، دشمنی خود را بر این ملت‌ها نیز اعمال کرده است.
در بخش دیگری از بیانیه‌ی این سمینار، بر اصلاح‌ناپذیریِ رژیم تهران تأکید شده و آمده است: سرنگونی این رژیم و گذار از آن ضرورتی مبرم و تاریخی است که در دستورکار ملت و حزب ما قرار دارد.
در این بیانیه بر «حمایت فعال، کامل و بی‌دریغ حزب تضامن دموکراتیک اهواز از دیگر جنبش‌های اجتماعی ایران»، «برابری کامل حقوقی میان همه ملیت‌ها و اقوام ساکن ایران»، تدکید شده است.
در بیانیه‌ پایانی این سمینار علاوه بر «محکومیت مداخلات نظام تهران در عراق، سوریه، لبنان و یمن» آمده است: «این سمینار برنامه اتمی و موشکی ایران را تهدید و خطری جدی برای منطقه و جهان می‌داند و آن را به شدت محکوم می‌کند».
در بند ۶ این بیانیه عملکرد نظام تهران در حوزه‌ی محیط زیست نیز شدیدا مورد انتقاد قرار گرفته و آمده است: «سمینار، انحراف سرشاخه‌های کارون و انتقال آب به استان‌های مرکزی ایران را عملی ضد انسانی و زیان‌رسان به محیط زیست دانسته، خشکاندن تالاب‌های اقلیم اهواز به منظور استخراج کم‌مصرف نفت به بهای بی‌خانمان کردن کشاورزان و دامداران عرب و از بین بردن بخش عظیمی از نخلستان‌ها را در راستای سیاست عرب‌ستیری و پاکسازی قومی علیه ملتمان برشمرده، آن را به شدت محکوم می‌کند».
این بیانیه در پایان «سیاست عرب‌ستیزی»، «مهاجرت دادن فزاینده مردمان غیربومی و غیرعرب به اقلیم اهواز» و نیز «اخراج اجباری کشاورزان عرب از زمین‌هایشان» را ابزار سیطره‌جویی نظام تهران بر ملت عرب برشمرده و آن را به‌شدت محکوم کرده است.

خروج از نسخه موبایل