نماد سایت شبکه جهانی کلمه

درخواست یک وکیل دادگستری برای رسیدگی به موضوع شکنجه در زندان ها

“علی مجتهدزاده” وکیل دادگستری، خواستار رسیدگی به موضوع شکنجه در زندان های نظام کشور شد .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، این وکیل دادگستری  با اشاره به افشاگری اخیر احمدزیدآبادی در مورد شکنجه اش در زندان ، در صفحه شخصی اش در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت  : قطعا رسيدگی به موضوع مهمی چون #شکنجه که جناب #احمد_زیدآبادی مطرح نموده اند هم مهمتر از مواردی چون #رقص_کودکان، #رأی_شورا_به_نجفی و #دعوت_شجاعی_به تيم_ملی است و هم‌با وظايف #مدعی_العموم محترم متناسب تر و اعتبار دهنده به #دستگاه_قضا.

این در خواست در حالیست که یخش های از زندان های کشور ،از جمله بند ۲۰۹ اوین برای بازجویی و شکنجه زندانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرچند که قانون اساسی جمهوری اسلامی شکنجه را برای کسب اقرار و شهادت صراحتاً ممنوع کرده‌است ولی شورای نگهبان قانون اساسی در تفسیر خود این موضوع را بصورت تام قبول نکرده و در اختیار قاضی می‌داند.

به گفته ی منتقدان این تفسیر به رای شورای نگهبان ، دست بازجویان را برای شکنجه زندانیان بخصوص زندانیان سیاسی بازنگه داشته است .

در دوران حاکمیت اصلاح طلبان در مجلس و دولت تلاش‌هایی از جمله بهبود وضعیت وزارت اطلاعات و برخی قوانین ایران و تعطیلی زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری و بازداشتگاه ۵۹ سپاه پاسداران و تصویب قانون منع شکنجه صورت گرفت. اما رد شدن تصویب قانون منع شکنجه توسط شورای نگهبان باعث اخلال در این روند شد.

خروج از نسخه موبایل