نماد سایت شبکه جهانی کلمه

جهانگیری: افزایش قیمت بنزین شدنی نیست، جامعه کشش ندارد

معاون اول حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد است: که افزایش قیمت بنزین در حال حاضر شدنی نیست و «جامعه کشش ندارد».

به گزارش خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه، ۲۹ مهر، درباره افزایش قیمت بنزین گفت: «باید سیاست‌ها را گام به گام جلو ببریم و ما نمی‌توانیم، با توجه به شرایطی که داریم، یک‌مرتبه از اقتصادی که در آن یارانه وجود دارد، به سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم، بلکه باید یک سیاست مدیریت‌شده داشته باشیم تا بتوانیم، متناسب با شرایط جامعه به این سمت حرکت کنیم».

پس از اعتراض‌های دی ماه ۹۶ مجلس ایران با افزایش قیمت انرژی مخالفت کرد.

با این حال کشمکش‌ها بر سر افزایش نرخ حامل‌های انرژی در ایران با افزایش میزان قاچاق سوخت از کشور که همزمان با سقوط ارزش ریال صورت گرفته، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

با آنکه در لایحه بودجه سال ۹۷، مجلس، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد کرد، اما به هر حال برنامه ششم توسعه اجازه این افزایش قیمت را به دولت داده است.

مقامات دولت پیش از این گفته بودند: که با افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت بنزین، قصد دارند ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این افزایش را صرف بهبود بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل عمومی و توسعه اشتغال کنند.

منتقدان دولت، حسن روحانی را متهم می‌کنند در حالی متمایل به افزایش قیمت بنزین است که به افزایش قیمت گازوئیل در پی این تصمیم و تاثیر مستقیم آن بر وضعیت معیشت شهروندان و قیمت انواع کالا و خدمات بی‌اعتنا است.

این در حالی است که بسیاری از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی و مردم معترض می گویند: در حالیکه ایران، بخش بسیار کلانی از ثروت ملی را خرج حمایت از شبه نظامیان و گروه های تروریستی در منطقه میکند، و سالانه میلیاردها دلار در جنگ سوریه هزینه کرده، با اعمال اینگونه فشارها بر ملت برای تامین هزینه ها، به زالویی میماند که در حال خوردن خون ملت است.

همچنین شماری از کارشناسان نیز می‌گویند کاهش طبیعی تقاضا بدنبال افزایش قیمت عرضه این محصول، موجب افزایش عامل دیگری نیز خواهد شد و آن «اعتراضات گسترده و مجدد مردمی» است.

خروج از نسخه موبایل