تازه‌های سیاسی

اتحادیه اروپا تحریم‌های حقوق بشری علیه تهران را تمدید کرد

شورای اتحادیه اروپا تحریم‌های ایران به‌دلیل نقض جدی حقوق بشر را یک سال دیگر تمدید کرد.

شورای اروپا روز دوشنبه ۱۹ فروردین در اطلاعیه‌ای گفته است که تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران، تا تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ تمدید خواهد شد.

بر این اساس ۸۲ نفر و یک نهاد ایرانی که متهم به نقض حقوق بشر هستند به‌مدت یک سال دیگر تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت.

آخرین بار شورای اروپا ۲۳ فروردین سال گذشته تحریم‌های ایران در پیوند با نقض حقوق بشر را تمدید کرده بود.

اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را از سال ۲۰۱۱ وضع کرده و به‌رغم توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵، همواره آن‌ها را تمدید کرده است.

تحریم های حقوق بشری اروپا در اعتراض به سرکوب اعتراضات پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ صورت گرفتند. در این اعتراضات ده‌ها تن توسط نیروهای نظامی کشته و هزاران نفر دستگیر شدند.

به‌گفته شورای اروپا، مقاماتی که تحریم شده‌اند، نمی‌توانند به کشورهای عضو این اتحادیه سفر کنند و دارایی آن‌ها نیز مسدود شده است.

همچنین ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا صادرات تجهیزاتی که حکومت ایران می‌تواند از آن‌ها برای سرکوب استفاده کند و یا ارتباطات را تحت کنترل قرار دهد، ممنوع اعلام کرده‌اند.

از جمله افرادی که در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار دارند می‌توان به این افراد اشاره کرد: محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران، علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، حسن فیروزآبادی رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح،  حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه.

حکومت ایران به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر متهم است. اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، زندانی کردن فعالان سیاسی، برخورد با اقلیت‌های دینی  از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا