تازه‌های سیاسی

منامه : مقتدی صدر به خواست رژیم ایران به بحرین اهانت می کند

شیخ «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین معتقد است  «مقتدی صدر» برای برهم زدن روابط عراق با کشورهای عربی از ایران دستور می گیرد.

این مقام دولت منامه  در مصاحبه ای طولانی با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت که کسانی در عراق «از خارج دستور می گیرند، یکی از آنها مقتدی مقتدی صدر است که به خواست ایران به بحرین اهانت می کند».

او در این مصاحبه که امروز (پنج شنبه) منتشر شده افزود که مقتدی صدر «وقتی دید که عراق به عربستان نزدیک شده و روابط با بحرین گسترش یافته و سفارت و کنسولگری در نجف افتتاح شده، نمی خواست اوضاع به همین منوال پیش برود برای همین با صدور بیانیه ای به ما اهانت کرد».

وی تأکید کرد که «دو ساعت و نیم منتظر ماندیم تا دولت عراق موضع بگیرد اما کاری نکرد، برای همین کاردارشان را احضار کردیم و پیغام دادیم که این حرف پذیرفته نیست و مسئولیت برهم خوردن روابط متوجه عراق است، و بعد اتفاقات بعدی افتاد که دولت عراق در بیانیه ای از صدر دفاع کرد و اعلام که سفیر بحرین را احضار می کند».

او تصریح نمود که «هم اکنون راه حل مشکل دست عراق است، از آنها می پرسیم آیا می خواهید با کشورهای عربی کار کنید یا اینکه می خواهد آن خط را ادامه دهید، موضع ما این است که این حرف پذیرفتنی نیست و اجازه دخالت در امور داخلی مان را نمی دهیم و نمی گذاریم مشکلات دیگران به کشور ما منتقل شود».

وزیر امور خارجه بحرین از دولت عراق خواست که روند اصلاح روابطش با کشورهای عربی را ادامه دهد و آن را حفظ کند و بداند که «اگر امروز اظهاراتی علیه بحرین صادر شد فردا هم علیه عربستان صادر خواهد شد».

وزیر امور خارجه بحرین دولت عراق را بابت دفاع از اظهارات «ضد بحرینی» « مقتدی صدر» سرزنش کرد و تأکید کرد که عذرخواهی بر عهده کسی که اهانت را آغاز کرده است.

او ادامه داد که این افراد از «بیرون عراق» دستور می گیرند و از دولت عراق خواست که اجازه ندهد این سازهای ناکوک به منافع عراق آسیب بزند.

وی گفت که عراق از من خواسته که عذرخواهی کنم بابت پاسخی که به کسی که به ما اهانت کرده داده ام، «اما باید از او می خواستند که بابت اهانت به کشور بحرین عذرخواهی کند».

این واکنش در حالیست که در هفته جاری مقتدی صدر با صدور بیانیه ای ده ماده ای پیشنهاد کرد که عربستان و ایران بر سر مسائل منطقه ای به توافق برسند و در این راستا حکومت های سوریه و یمن و بحرین تغییر پیدا کند.

از دیگر سو ،وزیر امور خارجه بحرین  نیز با انتشار توئیتی به این اظهارات واکنش نشان داد و صریحا به مقتدی صدر گفت که وی به جای اهانت به بحرین باید به فکر دخالت های ایران که سلطه کامل را در عراق به دست دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا