نماد سایت شبکه جهانی کلمه

نافرمانی مدنی عمومی و تداوم اعتراضات در عراق

منابع رسانه‌ای عراق به نقل از مقامات امنیتی در بغداد ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۸ اعلام کردند که معترضان با اعلام نافرمانی مدنی عمومی بسیاری از خیابان‌های بغداد را مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری «السومریه» یک منبع امنیتی گفته است معترضان بامداد روز یکشنبه اکثر خیابان‌های بغداد به ویژه جاده‌های واقع در غرب پایتخت عراق را به طور کامل بسته‌اند.

به گفته این منابع حرکت رفت و آمد و فعالیت حمل و نقل در پایتخت عراق به طور کامل مختل شده است.

هزاران عراقی بعد از ظهر روز گذشته به سوی مرکز شهر بغداد به راه افتادند تا به اعتراضات خود علیه دولت ادامه دهند.

تظاهر کنندگان در بخش‌هایی از پل جمهوری و میدان التحریر و اطراف آن تجمع کرده و علیه حکومت به گفته آنها «فاسد و ناکارآمد» شعار دادند.

معترضین همچنین برای جلوگیری از اصابت نارنجک‌های گاز اشک آور که طی روزهای گذشته باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهر کنندگان شد، بر روی پل جمهوری منهی به منطقه «الخضراء» سدی از آجر و بلوک‌ به بلندی چهار متر ایجاد کردند تا مانع اصابت مستقیم نارنجک‌های گاز اشک آور به معترضان شود.

در بصره جنوب عراق نیز اعتراضات از روز شنبه بار دیگر از سر گرفته شد. به طوری که صدها تن از تظاهرکنندگان به سوی جاده منتهی به بندر ام قصر راهپیمایی کرده و علیه فساد دولت شعار دادند.

تظاهرات همچنین در شهرهای ناصریه ، مرکز استان ذی قار برای نهمین روز در میدان «الحبوبی» در مرکز شهر از سر گرفته شد صدها نفر در مرکز شهر تجمع کرده و علیه آنچه که «دولت فاسد» نامیدند شعار دادند.

اعتراضات علیه فساد مسئولان دولتی، بیکاری بالا و فقدان خدمات عمومی در شهرهای مختلف عراق در یک ماه گذشته دستکم ۲۵۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

تظاهرکنندگان با به آتش کشیدن تصاویر روح الله خمینی، علی خامنه ای، پرچم ایران و همچنین سردادن شعار هایی همچون : بغداد، آزاد، آزاد، ایران برو بیرون، ایران برو بیرون، بیرون” و حکومت عراق دست پروده ایرن است” اعتراض خود به دخالت نظام تهران در کشور خود را اعلام کرده و خواهان پایان دخالت های نظام ایران در کشور خود شده اند.

رویترز می‌گوید، به رغم ثروت نفتی عراق، بسیاری مردم در فقر به سر می‌برند، از دسترسی به آب سالم آشامیدنی، برق، مراقبت‌های بهداشتی یا آموزش و پرورش محرومند.

 

خروج از نسخه موبایل