تازه‌های سیاسی

سی ان ان: ایران اطمینان داده بود که تنها به یک حمله دست می‌زند

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داده که ایران پیشاپیش به آمریکا اطمینان داده بود که واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی منحصر به یک حمله تلافی‌جویانه است و آمریکا در نامه‌ای به سازمان ملل اقدام به کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را توجیه کرده است.

سی‌ان‌ان در گزارشی در مورد واکنش دولت آن کشور به حمله به دو پایگاه نظامی ایالات متحده در عراق، گفته است که دولت ایران با استفاده از “دست کم سه مجرای پشت پرده” در طول روزهای گذشته به آمریکا اطلاع و اطمینان داده بود که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فقط به یک حمله علیه مراکز آمریکایی دست خواهد زد.

در این گزارش آمده است که یکی از مجاری مورد استفاده ایران سفارت سوئیس در تهران – حافط منافع ایالات متحده در ایران – بوده است. به گفته سی‌ان‌ان، ایران در این پیام‌ها تاکید داشت که حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق “تنها واکنش آنهاست و بعد صبر خواهند کرد تا اقدام بعدی آمریکا را ببینند.”

سی‌ان‌ان می‌افزاید که ایالات متحده در پاسخ به این پیام‌ها، که تا شامگاه چهارشنبه ادامه داشت، به اطلاع مقامات ایران رساند که کاملا آگاه است که حکومت ایران گروه‌های نیابتی خود در منطقه، از جمله حزب‌الله لبنان را کنترل می‌کند. این گزارش می‌افزاید که مقامات ایرانی در ابتدا کوشیدند از این موضوع شانه خالی کنند و گفتند که گروه‌های نیابتی در اختیار آنان نیستند اما دولت آمریکا تأکید کرد که این بهانه را نمی‌پذیرد.

سی‌ان‌ان در این گزارش مفصل که به چگونگی نظارت رئیس جمهوری آمریکا و مشاوران ارشد او بر عملیات حمله ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا و تصمیم‌گیری در مورد واکنش به آن اختصاص دارد، گفته است که تصمیم بر این بود که اگر در این عملیات حتی یک آمریکایی کشته شود، ایالات متحده به اقدامات تندی علیه ایران دست خواهد زد.

به گفته سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی از ساعاتی قبل از اقدام ایران به حمله موشکی به دو پایگاه آمریکایی در عراق آگاهی داشتند.

بر پایه‌ی این گزارش؛ مقامات آمریکایی، از اینکه ایران تعداد محدودی موشک به سوی پایگاه شلیک کرد متعجب شدند.

در گزارش‌های خبری، تصاویری از قطعات چند موشک ایرانی منتشر شده که به هدف نرسیده و در مناطق دور از پایگاه‌های آمریکایی به زمین اصابت کرده بودند.

دکمه بازگشت به بالا