تازه‌های سیاسی

اذعان سپاه پاسداران به نقش نیروی قدس در سرکوب اعتراضات مردم سوریه

طبق گزارش منتشرشده در سایت‌های وابسته به سپاه، نیروی قدس به رهبری قاسم سلیمانی، پیش از ظهور داعش در سوریه، در سرکوب اعتراضات مردم این کشور نقش داشته است. طبق این گزارش، مأموریت این نیرو، ممانعت از “سقوط نظام سوریه” بود.

در گزارشی که دو وبسایت وابسته به سپاه پاسداران در رابطه با فعالیت‌های بازوی برون‌مرزی این سازمان نظامی منتشر کرده‌اند، تأیید می‌شود که نیروی قدس در سرکوب اعتراضات مردم سوریه از آغاز، یعنی در “اوایل سال ۲۰۱۱” میلادی نقش داشته‌اند.

در این گزارش که روز یکشنبه ششم بهمن (۲۶ ژانویه) در خبرگزاری فارس و سایت اداره سیاسی سپاه پاسداران منتشر شد، اذعان شده که پیش از آغاز درگیری‌های نظامی در سوریه و در جریان اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۱ علیه بشار اسد رئیس جمهوری این کشور، نیروی قدس در راستای کمک به دمشق برای سرکوب اعتراضات فعالانه شرکت داشته است.

در این گزارش که در آن برای نخستین بار به صراحت از نقش نیروی قدس به فرماندهی قاسم سلیمانی در سرکوب اعتراضات مردمی سوریه سخن می‌رود، تصریح شده که این نیرو و نیروی انتظامی ایران به “تجهیز” و “توجیه و آموزش” پلیس سوریه برای سرکوب اعتراضات پرداخته و به نیروهای امنیتی آن کشور در ایران آموزش “اطلاعاتی ـ امنیتی” داده است.

گزارش منتشرشده در سایت‌های وابسته به سپاه ادامه می‌دهد: «اعزام تعدادی از افسران امنیتی سوریه به ایران به منظور آموزش مدیریت بحران و کار اطلاعاتی- امنیتی در شرایط بحران از دیگر اقدامات مستشاری نیروی قدس در آن برهه به سوری‌ها بود.»

گزارش اخیر سایت‌های وابسته به سپاه پاسداران، پنهانکاری در مورد حضور نیروهای قدس در سوریه قبل از ظهور داعش را نیز صراحتا تایید کرده و نوشته است: «ابتدا حضور نیروی قدس در سوریه و اقدامات آن در این کشور بعد رسانه‌ای نداشت، اما با تشدید بحران و ضرورت حضور پررنگ‌تر در سوریه به تدریج مقامات سپاه از این واقعیت پرده برداشتند.»

دکمه بازگشت به بالا