تازه‌های سیاسی

خبرگزاری آسوشیتدپرس: مسلمانان ایغور نه به دلیل گرایشات سیاسی بلکه به دلیل تعلقات مذهبی بازداشت می شوند

بر اساس مدارکی که خبرگزاری آسوشیتدپرس بدست آورده، نشان داده می شود که برخلاف ادعای مقامات چین، دلیل اصلی بازداشت‌های مسلمانان ایغور نه افراط‌گری سیاسی؛ بلکه تعلقات مذهبی است؛ زیرا افراد به دلیل انجام مناسک ساده دینی مثل نماز خواندن، رفتن به مسجد و یا ریش گذاشتن بازداشت می‌شوند.
این مدارک نشان می‌دهد که سوابق و وابستگی‌های خانوادگی نیز در بازداشت و یا آزاد کردن افراد نقش بسیار مهمی دارد و حتی در مواردی از رفتار فرد بازداشت شده مهمتر است.
دارن بایلر، پژوهشگر دانشگاه کلرادو که در زمینه به کارگیری سیستم‌های کنترل در ایالت سین کیانگ چین تحقیق می‌کند گفت: «کاملا مشخص است که مناسک و آداب دینی هدف اصلی است. آنها می‌خواهند جامعه را تجزیه کنند، خانواده‌ها را از یکدیگر جدا کرده و آنها را در مقابل برنامه‌های بازآموزی آسیب‌پذیر کنند».
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید دولت محلی ایالت سین‌کیانگ به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر پاسخ نداده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در پاسخ به سئوالی در مورد سرکوب افراد مذهبی و خانواده‌های آنان در ایالت سین کیانگ مدعی شد: این حرف‌های پوچ ارزش اظهار نظر ندارند.
این مدارک ۱۳۷ صفحه‌ای که به دویچه‌ وله و بی‌بی‌سی نیز ارسال شده، شامل نام ۳۱۱ نفر است که در طول سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به «کمپ‌های بازآموزی» در شهرستان کاراکاش فرستاده شده‌اند.
دلایل این بازداشت‌ها مواردی نظیر روزه‌داری، ریش بلند کردن، اقدام برای دریافت گذرنامه و نقض سیاست تک‌فرزندی با داشتن چندین فرزند، ذکر شده است.
این مدرک همچنین حاوی اطلاعات شخصی ۳ هزار نفر از ساکنین استان سینکیانگ در غرب دور این کشور است.
اطلاعاتی از جمله نام کامل، شماره ملی بیش از هزار و ۸۰۰ نفر از خویشاوندان، همسایگان و دوستان آنها.

دکمه بازگشت به بالا