سیاسیمقاله

نقش خودمختاری قم و مشهد در شیوع کرونا

?#سعید_همتی
✍️ویروس کشنده کرونا که هیچ واکسن یا درمانی ندارد، طبق شواهد موجود از طریق طلاب چینی مبتلای “جامعة المصطفی العالمیه” به قم منتقل شد، تعداد اندکی از این طلاب هم در شعبه گرگان “جامعةالمصطفی العالمیه” مشغول فراگیری دروس آخوندی هستند. اکنون مشاهده می کنیم که شهر گرگان نیز یکی از آلوده ترین شهرهای ایران در بحث شیوعِ این ویروس است.

✍️اما چرا شیوع “کروناویروس” در قم و سپس مشهد، از گرگان بیشتر بود؟

✍️دلیل آن روشن است، طبق نظر کارشناسان بهداشت و کنترل عفونت، رفت و آمدهای روزانه طلاب چینی به مقبره “معصومه” در قم و مقبره “علی ابن موسی الرضا” در مشهد و آلوده ساختن ضریح این دو “آرامگاه” منشاء شیوع این ویروس هولناک بوده است.

✍️لمس کردن، دست کشیدن، بوسیدن، چهره بر زمین و درب ها و طلاجاتِ ضریحِ این قبور کشیدن و همینطور که در ویدئوهای منتشر شده دیده شد، لیسیدن ضریح قبورِ از مهم ترین شعائری است که طلاب و حتی برخی از عوام بسیار به آن اهتمام می ورزند.

✍️بسیار دیده شده که پیروان باور آخوندی طبق عقایدی که “شاهانِ صفوی” مبداء آن بودند، به وقت حضور در این اماکن خود را به زمین و در و دیوار این “معابد شیعیان” می مالند. با این رسومات خرافی، بدون شک انتشار سریع این ویروس در شهرهای قم و مشهد هیچ علتی به جز مقبره های موجود در قم و مشهد ندارد و این مسئله کاملا مشهود است.

✍️از اول اسفندماه که “محمد مولایی” عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی جمهوری اسلامی خبر از مرگ مشکوک ده‌ها نفر در قم داد تا ۱۳ اسفند که بیمارستان صحرایی سپاه برای پذیرش انبوه بیماران مبتلا به “ویروس کرونا” در قم برپا شد، یک درخواست مردمی مطرح بوده است، آن هم این که “مقبره معصومه” تعطیل و قم قرنطینه شود.

✍️این درخواست را اکثر مردم ایران به کرّات در شبکه‌های اجتماعی مطرح کردند. حتی وزیر بهداشت ترکیه هم با ابراز نگرانی از انتقال این ویروس کُشنده از ایران به ترکیه، گفت: نمایندگان مجلس ایران گفتند، رسانه‌ها نوشتند ولی هرگز قرنطینه کردن قم به عنوان مرکز شیوع ویروس کرونا عملی نشد.

✍️با وجود فشار افکار عمومی برای کنترل قم به عنوان مبدا و مرکز اصلی شیوع “ویروس کرونا” در کشور، شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی اعتقادی به قرنطینه کردن قم نداشت.

✍️وزارت بهداشت جمهوری اسلامی هم که معمولاً سیاست های کلی رژیم آخوندی را دنبال می کند، هیچ موضع گیری و اقدام جدی در این خصوص انجام نداد و مسئولین این وزارت خانه صرفاً از مردم می‌خواستند که به قم نروند و بعدتر هم خواهش می کردند که به مشهد نروند و می‌گفتند مردم فهیم قم و مشهد خودشان قرنطینه خانگی را رعایت می‌کنند و نیاز به دستور نیست.

✍️اما چرا دولت های در سایه تندرویِ شهرهای مشهد و قم که در بین مردم به ایالت خودمختار مشهور شده اند، با تعصب شدید در خصوص شعائرِ شیعی، حاضر به تعطیلی موقت این دو “آرامگاه” نشدند؟

✍️نماینده خامنه ای در استان خراسانِ موسوم به رضوی گفت: حرم خداوند مورداحترام واقع‌شده و طبق قرآن، حریم آن‌هم به نام سرزمین حرم نام‌گذاری شده است و در پی آن حرم امام رضا هم حریم دارد! و حریم آن شهر مشهد است! چراکه شهر مشهد از ملک خود امام شروع‌شده و اگر به تاریخ نگاه کنیم اینجا شهری وجود نداشته بلکه دو باغی بوده که امام یکی از آن‌ها را خریده و درواقع اولین شهروند این شهر امام و اولین ملک شهری ملک خود امام است.

“✍️علم‌الهدی” افزود: مشهد تا هرکجا که توسعه یابد حریم حرم است! زیرا شهری است که به برکت وجود امام رشد و توسعه پیداکرده و این شهر باید به‌عنوان حریم حرم ویژگی‌های متناسبی داشته باشد و شهروندان آن‌هم باید فرهنگی متناسب با حریم امام پیدا کنند.

✍️وی همچنین گفت: مشهد تنها شهری است که محترم و مقدس است و پسوند مقدس بودن دارد یعنی باید قداست آن حفظ شود و همان‌گونه که در حریم خداوند هیچ کافری حق ندارد وارد شود، در مشهد هم این‌گونه است! و مقدس بودن مشهد مولد قانون حریم امام است!
✍️”علم‌الهدی” بیان کرد: برخی رسانه ها عنوان کرده اند که مشهد خودمختار است، میخواهم بگویم که یک فَرد مشهدی پذیرفته که در حریم رضوی زندگی کند پس باید حرمت این حریم را حفظ کند.
✍️از سویی دیگر، مقام‌های مذهبی قم از جمله امام جمعه این شهر و تولیت “آستان قدس حضرت معصومه” گفته است که نیازی به تعطیل حرم نیست.
✍️به گفته محمد سعیدی “دشمن می‌خواهد قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.”
✍️او در تازه‌ترین واکنش به درخواست به تعطیل کردن آرامگاه مذکور گفت: “ما حرم را دارالشفا می‌دانیم. دارالشفا یعنی مردم بیایند اینجا و برای امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. باید اینجا باز باشد، باید مردم با قوت بیایند.”

✍️از نگاه آقای سعیدی در این هنگام نه تنها مردم نباید از رفتن به اماکن مدهبی در قم مانند آرامگاه منتسب به حضرت معصومه و مسجد جمکران منع شوند، بلکه نیاز دارند برای گرفتن “شفای جسمی” به این اماکن بروند.

✍️ اکنون این خودمختاری و خودمختاری “قم” در سایه مدیریت آخوندیِ خود، به خطرناکترین شهرهای جهان از حیث شیوع “ویروس کرونا” تبدیل گشته اند.

دکمه بازگشت به بالا