اخبارپزشکی و سلامت

آمار رسمی کرونا در ایران و گزارشی از آنچه اتفاق افتاد

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران با اعلام تازه‌ترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا گفته است  که  از ظهردیروز  تا امروز دوشنبه،  یک‌هزار و ۴۱۱ مورد جدید به تعداد مبتلایان به  بیماری کووید-۱۹ افزوده شده و شمار کل مبتلایان را به ۲۳هزار و ۴۹ مورد رسانده است.

همچنین بر شمار فوتی‌‌های ناشی از بیماری کرونا ۱۲۷ مورد افزوده شده که آمار کل مرگ و میر بر اثر این بیماری را تا یک‌هزار و ۸۱۲ نفر بالا برده است.

شیوع بیماری کرونا در ایران از شهر مذهبی قم و توسط طلاب چینی جامعه المصطفی که با هواپیمای مسافربری متعلق به سپاه پاسداران به ایران آورده شدند، آغاز گردید. در آن زمان محمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که آمار مرگ و میر بالای کرونا در ایران به دلیل حضور ۷۰۰ طلبه چینی در حوزه علمیه قم بود که زمینه انتشار این بیماری را فراهم کرده است.

سپس مقامات حکومتی که گمان میکردند با پنهانکاری می توانند قم و نظام را از فاجعه کرونا در امان نگه دارند دست به سانسور زدندند؛ اما محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، در یک برنامه زنده تلویزیونی فاش ساخت که مقام‌های ارشد حکومتی به او دستور داده اند تا آمار و اطلاعات مربوط به شیوع این ویروس سانسور شود.

حکومت ایران متهم است باوجود اینکه از زمان دقیق ورود این ویروس به ایران اطلاع داشته؛ اما به دلایل سیاسی و حفظ منافع نظام از جمله حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و شرکت آنها در انتخابات یازدهمین دوره مجلس دست به پنهانکاری بزرگی زده که هزینه آن به روایت دانشگاه شریف می تواند مرگ حداقل ۱۱۰ هزار و حداکثر ۳ و نیم میلیون ایرانی باشد.

ورود کرونا در ایران رسماً در روز  چهارشنبه ۳۰  ۱۳۹۸ اعلام شد، با این حال یک مداح بیت رهبری فاش ساخته که حتی چند روز قبل از ۲۲ بهمن نیز به او و همکارانش اجازه رفتن برای دست بوسی خامنه ای، به دلیل هراس از کرونا داده نشده است. همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افشا کرد، درحالی که وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اولین بار به طور رسمی در روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه به طور رسمی شیوع کرونا در ایران را اعلام و آن را محدود به چند مورد ابتلا در شهر قم عنوان کرد، او از یک روز قبل از این تاریخ، یعنی ۲۹ بهمن نمونه‌های تست کرونای بیماران مشکوک به کرونا از سوی این دانشگاه به تهران ارسال کرده بود.

پس از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، بسیاری از آگاهان به امور از حکومت خواستند تا برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس شهر قم را قرنطینه کند؛ اما حسن روحانی بصورت رسمی اعلام کرد که قرنطینه ای درکار نخواهد بود. با لجاجت حسن روحانی که چند روز بعد از طرف خامنه ای به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا نیز منصوب شد، این ویروس به تمام چهار سوی ایران گسترش یافت و فرصت جلوگیری آسان از آن از دست رفت.
اکنون برخی از ناظران امور بر این باور هستند که جمهوری اسلامی، به این نتیجه رسیده اند که حکومت ایران، با قرار دادن جان میلیونها شهروند در معرض ویروس کووید ۱۹ در پی آن است تا ترحم جهانی را برای فشار بر آمریکا جهت ملغا سازی تحریم ها جلب کند.

برای استناد به این موضوع می توان به گفتگوی تلفنی ظریف با گوترش برای رفع تحریم ها اشاره کرد.

این سیاست جمهوری اسلامی نه تنها موفق نبود بلکه تنها جان هزاران ایرانی را گرفت؛ زیرا آمریکا ضمن تاکید بر عدم تحریم اقلام بشردوستانه رسما پاسخ داده، کرونا تحریم های جمهوری اسلامی را رفع نخواهد ساخت.

گفتنی است، علی رغم اینکه کرونا مرزهای ایران را بدون وقفه درمی نوردد و باید منطقا تمرکز نظام بر درون کشور جلب شود؛ اما دخالت در امور منطقه همچنان در کانون توجه و اولویت های نظام قرار دارد.

بطور نمونه، به تازگی رسانه های جمهوری اسلامی از کشته شدن یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوریه خبر داده اند.

 

دکمه بازگشت به بالا