پزشکی و سلامت

انتقاد تند سخنگوی وزارت بهداشت ایران از عملکرد دولت چین در انتشار آمار ویروس کرونای جدید با واکنش سفیر چین همراه شد

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران یکشنبه در جلسه مطبوعاتی روزانه خود با اشاره به بروز همه گیری در ووهان چین، آمار منتشر شده درباره مرگ و میر این بیماری به وسیله مقام های چینی را “یک شوخی تلخ” عنوان کرد.

آقای جهانپور در سخنانی که در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، گفت:‌ “به نظر می‌رسد آمارهای چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد… اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.”

آقای جهانپور همچنین در توییتر نوشت: “مباحث علمی رو هیچگاه نه میتوان و نه باید با سیاست آمیخت، همه محافل آکادمیک دنیا بر پایه اطلاعات اپیدمیولوژیک و گزارش محققین چین، حداقل آنفلوآنزای تیپ A را از ویروس نوپدید کرونا وخیم تر قلمداد کردند، امروز یافته ها خلاف این را نشان میدهد، به یافته های خودی اطمینان بیشتری داریم.”

چین تاکنون مرگ ۳۳۳۱ نفر را در اثر ابتلا به ویروس کرونا تایید کرده است در صورتی که این رقم در ایتالیا نزدیک به ۱۶ هزار نفر، در اسپانیا نزدیک به ۱۳ هزار نفر و در آمریکا ۹۶۰۰ نفر اعلام شده است.

دکمه بازگشت به بالا