پزشکی و سلامت

عقب‌نشینی سخنگوی وزارت بهداشت ایران، یک روز پس از انتقاد به اقدامات چین برای مقابله با کرونا

یک روز پس از انتقاد کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از آمار دولت چین درباره قربانیان کرونا، این مقام جمهوری اسلامی از این موضع‌گیری خود عقب‌نشینی کرد.

جهانپور، دوشنبه ۱۸ فروردین، در صفحه توییتر خود نوشت: «دولت و ملت ایران قدردان دولتها و ملت‌هایی است که به ویژه در این همه‌گیری جهانی كرونا در کنارشان ایستادند و حافظه تاریخی ایرانیان البته این قسمت ماجرا را هم فراموش نخواهد کرد.»

او با اشاره مستقیم به دولت پکن، ادامه داد: «حمایت‌های چین از ملت ایران در این روزهای سخت، هکذا فراموش‌ناشدنی است. بیگانگان ذوق زده نشوند.»

این عقب‌نشینی سخنگوی وزارت بهداشت ایران در حالی است که او روز یکشنبه ۱۷ فروردین، در نشست خبری روزانه خود درباره آمارهای ارائه شده از سوی دولت چین در زمینه شیوع ویروس کرونا در این کشور گفته بود: «چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد.»

چین آمار قربانیان ویروس کرونا در خاک خود را حدود ۳۳۰۰ نفر اعلام کرده، اما آمارهای غیررسمی حاکی از تعداد بسیار بیشتر قربانی در چین است.

به تازگی، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی آمار قربانیان کرونا در چین را حدود ۴۲ هزار نفر اعلام کرد. همچنین بارها دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چین را به اهمال در ارائه اطلاعات درباره ویروس کرونا متهم کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز با تاکید بر این که «بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد» ادامه داد که «همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد.»

جهانپور حتی ادعای کنونی مقام‌های چین را درباره مهار کرونا زیر سوال برد و تاکید کرد: «اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.»

او در صفحه توییتر خود نیز با اشاره به این که «مباحث علمی را هیچ‌گاه نه می‌توان و نه باید با سیاست آمیخت»، ادامه داد که اطلاعات چین درباره کرونا خلاف اطلاعاتی که وزارت بهداشت ایران اکنون به آن رسیده و «به یافته‌های خودی اطمینان بیشتری داریم.»

انتقاد سخنگوی وزارت بهداشت ایران از چین، در حالی است که جمهوری اسلامی خود متهم به پنهان کاری در زمینه آمار کرونا است. یک مقام سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آمار واقعی مبتلایان به کرونا در ایران احتمالا پنج برابر آمار رسمی است.

همچنین این انتقاد، علاوه بر برانگیختن واکنش سفیر چین در تهران، با موجی از حمله از سوی کاربران نزدیک به حکومت ایران در شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد.

دکمه بازگشت به بالا