تازه‌های سیاسی

فرانسه خواستار احترام تهران به تعهدات اتمی خود و اتحاد جهانی علیه کرونا شد

رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی خود، ابراز امیدواری کرد که تهران «به مسیر احترام به تعهدات هسته‌ای» بازگردد.

امانوئل مکرون، در این گفت‌وگو اظهار داشت که جامعه بین‌المللی باید برای مقابله با روند شیوع ویروس کرونا کنار هم باشد.

مکرون همچنین ابراز امیدواری کرد که رژیم ایران، از اقدام تازه‌ای که در ضدیت با برنامه جامع اقدام مشترک است پرهیز کند، و به کاهش تنش‌ها در منطقه یاری برساند.

پیش از این دفتر رئیس‌جمهوری ایران، گفته بود حسن روحانی، در این گفت‌وگوی تلفنی گام‌های اولیه برقراری سازوکار اینس‌تکس، سازوکار ویژه مالی، را مثبت اما ناکافی برشمرده است.

سازوکار مالی اینس‌تکس را فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تسهیل داد و ستد با ایران راه‌اندازی کرده‌اند. این سازوکار پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید و گسترده علیه ایران، راه‌اندازی شده‌است.

نظام تهران به رغم اخراج پزشکان بدون مرز از ایران، به بهانه مبارزه با کرونا بر دریافت کمک‌های نقدی و رفع تحریم‌ها اصرار داشته است؛ با این حال، واشینگتن برخلاف تهران بارها تاکید کرده که دارو و لوازم پزشکی در لیست تحریم‌ها نیست، اما نظام تهران منابع مالی خود را صرف مسائلی مانند حمایت از گروه‌های نیابتی و اِعمال نفوذ در دیگر کشورها می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا