تازه‌های سیاسی

پژوهشگر فرانسوی، پس از آزادی از زندان ایران: وجه‌المعامله ایران با فرانسه بودم

رولان مارشال،‌ پژوهشگر فرانسوی زندانی در ایران که به تازگی  آزاد شده به فرانسه بازگشته است، در نخستین اظهارنظر درباره دوران بازداشتش ضمن اشاره به فشار زندان و بازجویی‌ها گفت در زمان حبس دریافته که «وجه‌المعامله» ایران با فرانسه بوده است.

مارشال در گفت‌وگویی که در رادیوفرانسه منتشر شد، اظهار کرد در ماه فوریه میلادی، یکی از بازجوهایش به او گفته که بازداشتش در ارتباط با پرونده یک ایرانی بازداشت‌شده در فرانسه است.

اشاره مارشال به جلال روح‌الله‌نژاد،‌ زندانی ایرانی متهم به نقض تحریم‌هاست که هم‌زمان با او در روز نخست فروردین‌ماه آزاد شد.

این شهروند فرانسه در ادامه اشاره کرد که بازجویش همچنین گفته که او «ابزاری برای اعمال فشار بر فرانسه» است. او افزود: «فهمیدم که وجه المعامله‌ام.»

این پژوهشگر فرانسوی همچنین گفت که در هفته‌های اول حبس در زندان نور آفتاب را نمی‌دیده و در بازجویی‌ها از او خواسته شده بود درباره متن‌هایی که ۳۰ سال پیش نوشته یا جلساتی که ۲۰ سال پیش در آ‌ن‌ها شرکت کرده توضیح بدهد.

مارشال پژوهشگر فرانسوی ساینس‌پو در پاریس است که برای دیدار فریبا عادلخواه، همکار و پژوهشگر ایرانی-فرانسوی ساکن پاریس، به تهران سفر کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا