ایرانتازه‌های سیاسیجهان

دبیر کل آژانس اتمی: ایران در چهار ماه گذشته مانع دسترسی به دو مرکز شده

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز نشست شورای حکام آژانس، درباره خودداری ایران از اجازه بازرسی دو مرکز در ارتباط با سوالاتی درباره فعالیت‌های گذشته این مراکز ابراز نگرانی جدی کرد.

آقای رافائل ماریانو گروسی، گفت بیش از چهار ماه است که ایران اجازه دسترسی به این دو مرکز را نداده و افزود که حدود یک سال است که جمهوری اسلامی از “گفت‌وگوی جدی درباره سوالات مربوط به فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی” در این مراکز امتناع می‌کند.

مدیر کل آژانس گفت که این مسئله بر “توانایی آژانس در حل و فصل سوالات باقی‌مانده” تاثیر می‌گذارد و خواهان همکاری فوری ایران و دسترسی سریع آژانس به این مراکز شد.

موضوع ممانعت ایران از بازرسی دو مرکز اتمی در گزارش ده روز پیش آژانس هم مطرح شده بود. با این که این دو مرکز در فعالیت‌های فعلی هسته‌ای ایران نقشی ندارند اما آژانس در گزارش خود گفته بود که نیاز دارد از فعالیت‌های گذشته آن و صحت گزارش‌های ایران درباره این مراکز آگاه شود. در این گزارش جزییات تلاش مقام‌های آژانس برای دسترسی به این مراکز تشریح شده بود.

شورای حکام یکی از نهادهای اصلی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری آژانس است که ۳۵ کشور عضو در آن نماینده دارند. نشست چهار روزه شورای حکام به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا