حقوق بشر

محمود موسوی مجد به اتهام جاسوسی و اسد کشاورز به اتهام قتل اعدام شدند

مرکز رسانه قوه قضاییه‌ی جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمود موسوی مجد سحرگاه دوشنبه ۳۰ تیر ماه اعدام شد. رسانه‌های ایران از او به عنوان «جاسوس سیا و موساد» یاد می‌کنند.

موسوی مجد  ۱۸ مهر ۹۷ بازداشت گردید و به اتهام جاسوسی برای سازمان سیا و موساد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و ۳ شهریور ۹۸ به اعدام محکوم شد. با اشکال و ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه بازگشت و دادگاه بار دیگر در ۴ اسفند ۹۸ حکم اعدام او را تأیید و دوباره پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کرد و این حکم در دیوان عالی کشور نیز تأیید شد.

موسوی مجد در سوریه با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می‌کرد. قبل از آنکه او را اعدام کنند، مرکز رسانه قوه قضائیه شرح حالی از او را منتشر کرده بود بر این اساس که موسوی مجد نه پاسدار جان بر کف بود و نه جزو مدافعان حرم، بلکه در سوریه بزرگ شده بود، و به سبب آشنایی و تسلطش بر زبان فارسی به عنوان مترجم در خدمت سپاه قدس درآمده بود. او ابتدا متهم بود که محل رفت و آمد قاسم سلیمانی و برخی دیگر از فرماندهان سپاه پاسداران را لو داده است؛ اما سپس این اتهام را از پرونده او برداشتند. در آن زمان موسوی مجد با انتشار یک فایل صوتی به زبان‌های عربی و فارسی از داخل زندان گفته بود که هنگام ترور قاسم سلیمانی در زندان بوده. مجد در ادامه گفته بود:

«کسانی بنا دارند با اعدام زودهنگام بنده برخی منافع شخصی خود را محفوظ نگه دارند.»

همزمان ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) از اعدام یک زندانی در زندان ارومیه خبر داد. این زندانی اسد کشاورز نام دارد که ۴۵ ساله و متاهل بوده و پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود.

دکمه بازگشت به بالا