نماد سایت شبکه جهانی کلمه

سنی‌هراسی با ادعای خطر افزایش جمعیت اهل سنت ایران

قاسم‌روانبخش از روحانیون نزدیک به مصباح‌یزدی در واکنش به کاهش نرخ جمعیت به جای اشاره به مشکلات اقتصادی و سیاست‌هایی که سبب شده ازدواج و باروری کاهش پیدا کند، با عقلانیتی فرقه گرایانه‌اش نسبت به افزایش جمعیت اهل سنت هراس‌افکنی کرد.

حجت‌الاسلام، قاسم روانبخش که عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی است، با اشاره به آخرین آمار جمعیت در یادداشتی اینترنیتی نوشته که: «زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت برای کشور به‌صدا درآمده است؛ به‌طوری که استان شیعه‌نشینی مانند گیلان در پایین‌ترین رشد قرار گرفته و استان سنی‌نشین [سیستان و بلوچستان] به بالاترین رقم آماری دست یافته است».

اخیرا نیز علی خامنه‌ای، رهبر نظام حاکم بر ایران؛ به بی‌اثر بودن توصیه‌هایش درباره‌ افزایش جمعیت کشور اعتراف کرده و در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس بر تصویب قوانینی در این زمینه، توأم با دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرایی، تاکید کرده بود.

در حالی که «بحران‌های عمیق اقتصادی و اجتماعی»، دلیل اصلی شکست سیاست افزایش جمعیت در ایران عنوان شده، اما اظهارات نیروهای حکومتی در این‌باره، گاه آمیخته با سخنان فرقه‌گرایانه بوده و در یکی از آخرین موارد؛ قاسم روانبخش، با ایجاد «سنی‌هراسی»، از «خطر افزایش جمعیت اهل سنت ایران» همزمان با «شکست سیاست افزایش جمعیت» سخن گفته است.

خروج از نسخه موبایل