ایران

اختلاف نهادهای حکومتی ایران درباره برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی

در حالی که وزارت بهداشت ایران با برگزاری مراسم مذهبی پرجمعیت در ماه محرم به‌صراحت مخالفت کرده، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفته است که: «شرایط کرونایی» کشور، «به هیچ عنوان نباید باعث غفلت ما از برکت این ایام شود».

این مقام رسمی قوه قضائیه در عین حال از «همکاران قضایی» خود خواسته که برای «مقابله با هنجارشکنی‌های کرونایی از حداکثر ظرفیت‌های قانونی و توان ضابطان دستگاه قضایی استفاده کنند.»

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، در حالی مطرح می‌شود که علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، روز سه‌شنبه اعلام کرد که این وزارتخانه، «مخالف» برگزاری مراسم پرجمعیت و به ویژه در محیط‌های سربسته است.

آقای رئیسی در حاشیه جلسه کمیته مشورتی مبارزه با بیماری کرونا در جمع خبرنگاران هشدار داده که اگر شرایط و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود در برگزاری مراسم عزاداری شب‌های محرم و پیش رو «دچار مشکل» می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه امسال نمی‌توانیم مراسم سال‌های قبل را به همان شکل برگزار کنیم، تاکید کرده که «نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم در محیط سر بسته با جمعیت زیاد ممنوع است. با برگزاری مراسم در محیط‌های سربسته کاملاً و محکم مخالفت می‌کنیم.»

در حال حاضر شمار موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در ایران به شدت افزایش یافته و ۲۵ استان کشور نیز از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

پیشتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در اظهاراتی جنجال‌برانگیز گفته بود که عزاداری محرم حتی در مناطقی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز هستند، باید برگزار شود.

دکمه بازگشت به بالا