اجتماعیمقاله

ادامه سوء مدیریت کرونایی در ایران؛ کشاندن مردم به مراسم های عزاداری

درحالی‌که تجهیزات پزشکی و دارو هرگز تحریم نبوده است و “سعید نمکی” وزیر بهداشت،‌ از جایگاهِ ممتاز رژیم ایران در زمینه کنترل کرونا سخن گفته و کمبودهای بهداشتی در بحران کرونا را رد کرده است، “جلیل کوهپایه‌زاده” رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید می‌کند که تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بیمارستان‌ها تامین نشده است، چراکه هیات امنای ارزی، تجهیزات مورد نیاز را تامین نکرده‌اند.

در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی اخیراً اعلام کرد که حتی واکسن هم نمی‌تواند به تنهایی شیوع کروناویروس را به پایان برساند و از سویی دیگر کادر بهداشت و درمان ایران بر درماندگی پرسنل و نبود تجهیزات پزشکی تاکید دارند، سپاه پاسداران هر چه در توان داشت برای تجمع مردم در مراسم عزاداری‌ محرم شیعیان بکار گرفت، سپاه پاسداران با توجه به عدم رغبت مردم به حضور در مجالس عزاداریِ محرم امسال، از هیچ دستاویزی برای کشاندن مردم به این مراسم فروگذار نکرد.

توزیع گسترده غذا در اماکن برگذاری مراسم عزاداری جهت شلوغ کردن این اماکن، کمترین تلاش سپاه بود. “کریم خورشیدوند” مسئول “قرارگاه جهادی امام‌خامنه‌ای” زیرمجموعه سپاه لرستان، از تولید “گِل آنتی باکتریالِ استریل” برای مالیدن بر سر و‌ روی عزاداران خبر داد و گفت: امسال برای رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا، اقدام به تولید و توزیع گِل رقیق‌ شده آنتی باکتریال کرده‌ایم و این گِل متبرک با اولویت مناطق محروم، میان مردم خرم‌آباد توزیع می‌شود!

سپاه الغدیر استان یزد نیز در مقابل موضع شهرداری یزد که مردم را به درخانه ماندن در شرایطی که تمام این استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا بسر می‌برد دعوت کرده بود، این درخواست شهرداری یزد را “اقدامی امویانه” دانسته و تمام معابر استان یزد را در اقدامی کاملا افراطی سیاهپوش کرد.

حتی آثار باستانی و میراث فرهنگی یزد نیز مستثنا نشدند و “سپاه یزد” از نوشتن یاحسین با اسپری رنگ روغن تا نصب بنر و پرچم‌های بزرگ با میخ بر روی بناهای تاریخی این استان مانند “قلعه تاریخی مهرجرد میبد” نیز کوتاهی نکرد.

“معتمدیان” استاندار خراسان جنوبی نیز، از هیئت‌های مذهبی و عزاداران بابت این‌که در شرایط خطیر شیوع کرونا، با حضور پر شور خود در تجمعات عزاداری، به این مراسم رونق دادند تشکر کرد!

پس از به میدان کشاندن شیعیان برای عزاداری عاشورای‌کرونایی توسط آخوندها و سپاه، زالی(فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران) گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پیک جدید کرونا را زودتر از پاییز تجربه کنیم!

“مصطفی معین” رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت، با برگزاری سنت‌های سوگواری شیعیان، شاخص‌های ابتلا و مرگ‌ومیر مجددا رو به افزایش نهاد. او گفت: در دهه اول محرم، به دلیل تأکید بر انجام عزاداری‌ها، آن‌هم بدون امکان رعایت فاصله‌گذاری، باید منتظر امواج جدید و پرمخاطره کرونا به فاصله چندهفته آینده در اواخر شهریور و در مهر و پاییز باشیم!

“معین” افزود: فقدان امکانات اولیه حفاظت، کتمان ابتدایی انتقال کرونا از چین به کشور، موجب بالاتر بودن شمار تلفات جامعه پزشکی ایران نسبت به متوسط جهانی شد، او ادامه داد: کرونا تاکنون سرپوشی بر مطالبات جامعه بوده، اما این وضعیت ادامه نخواهد داشت. وضعیت مانند آتش زیر خاکستر است!

کاربری در فضای مجازی نوشت، می گویند امام سجاد در کربلا بیمار بود و در جنگ شرکت نکرد، وقتی او به علت بیماری در جنگ واجب عاشورا شرکت نکرده است، چرا تا این حد اسرار دارند تا با این وضعیت شیوع کروناویروس بازهم در مراسم عزاداری شرکت کنیم؟

کاربر دیگری نوشت: چطور به گفته مراجع تقلید، کروناویروس برای مجالس عروسی و مسافرت‌ها مشکل ایجاد می‌کند و باعث شیوع گسترده بیماری میشود، اما با عزاداری‌های شلوغ هیئت‌ها و تجمعات مذهبی هیچ مشکلی پیش نمی آید؟

پس از سلسله عمدها و غفلت‌های کرونایی در دهه محرم و در ادامه‌ی سوء‌مدیریت‌ها، وزیر آموزش و پرورش بدون آنکه به پیامدهای تصمیمش توجه کند، شتاب زده دستور داد تا کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان از پانزدهم شهریور ماه آغاز شود. این در حالیست که حتی ستاد حکومتی مقابله با کرونا مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود.

طبق بخش‌نامه وزیر آموزش و پرورش، تنها در شهرهایی که در وضعیت حاد قرار دارند کلاس‌ها به صورت آنلاین و غیرحضوری خواهد بود و در هر شرایطی حضور کادر آموزش در مدارس الزامی است.

متخصصان بهداشت و درمان، تشکیل کلاس‌های حضوری را با توجه به شیوع گسترده‌ی کُرونا در ایران، موجب به خطر افتادن جان دانش‌آموزان می‌دانند.

از سوی دیگر، فقدان زیرساخت‌های مناسب برای تشکیل کلاس‌های آنلاین از جمله عدم دسترسی به اینترنت، تبلت و گوشی‌های هوشمند برای ۳/۵ میلیون دانش‌آموز محروم، به معنای محرومیت از تحصیل بخش بزرگی از دانش‌آموزان است.

دکمه بازگشت به بالا