ایران

نایب‌رئیس پیشین مجلس: اگر اعتراضات آبان را جمع‌وجور نمی‌کردیم، انقلاب می‌شد

نایب‌رئيس پیشین مجلس ایران، می گوید، اگر مسئولان حکومتی نمی‌توانستند اتفاقات آبان ۹۸ را «جمع‌وجور کنند»، رویدادها « به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‌کرد و اصلاً قابل جمع کردن نبود».

محمدرضا باهنر، در گفت‌وگویی که روز دوشنبه ۵ آبان در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، از این‌که برخی مردم به معترضان آبان ۹۸ نپیوستند و رویدادها را «تماشا کردند» ابراز رضایت کرده و گفته، علتش نگرانی مردم از بر هم خوردن امنیت بوده است.

آقای باهنر که در حال حاضر دبیر کل جامعه مهندسین اسلامی است، در عین حال تأیید کرده که مطالبات ادانشدهٔ مردم تبدیل به «یک بشکه باروت» شده و گاهی نیازمند یک جرقه است تا منفجر شود.

نایب‌رئیس پیشین مجلس درباره نحوه جمع‌وجور کردن اعتراضات آبان توضیح بیشتری نداده، ولی خبرگزاری رویترز، روز دوم دی ۹۸، نوشت که علی خامنه‌ای که چند روز پس از آغاز اعتراضات آبان «بی‌قرار شده بود»، با جمع کردن مقامات ارشد امنیتی و دولتی خود، دستور داد: «هر کاری که لازم است برای متوقف کردن آن انجام دهید.»

به نوشته رویترز این دستور باعث «خونین‌ترین سرکوب معترضان را از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹» شد و «در حدود کمتر از دو هفته ناآرامی‌ها که از ۱۵ نوامبر آغاز شد، حدود ۱۵۰۰ نفر کشته شدند.»

دکمه بازگشت به بالا