ایران

قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی ابلاغ شد

رئیس مجلس ایران قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را به حسن روحانی ابلاغ کرد.

سایت خانه ملت، یکشنبه شب گزارش داد که بر اساس این قانون که هفته گذشته به تایید شورای نگهبان رسید، دولت باید تا پایان سال به ۶۰ میلیون نفر یارانه خرید کالاهای اساسی پرداخت کند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۲۸ آبان‌ماه در صفحه توئیتری خود نوشته بود طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی که هفته قبل با ایراد اصل ۷۵ مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات از سوی نمایندگان مجلس، از طرف شورای نگهبان مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

طرح مجلس یازدهم برای الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی پیش از این از سوی شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده بود.

روشن نبودن مشمولان طرح و مشخص نبودن تأمین منابع مالی لازم و بار مالی آن برای دولت از ایرادات شورای نگهبان درباره این طرح بود.

اکنون دولت موظف است با فراهم کردن سازوکارهای اجرایی قانون، پرداخت این یارانه به مردم را آغاز کند.

قرار است ماهانه ۱۲۰ هزار تومان به هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان تنگدست و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد پرداخت شود.

همچنین مبلغ ۶۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها پرداخت خواهد شد.

البته پرداخت یارانه به صورت نقدی به دست مردم نخواهد رسید.

خبرگزاری ایرنا ۲۷ آبان از قول محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گزارش داده بود طبق این طرح که به تصویب شورای نگهبان رسیده، دولت باید به گونه‌ای ساماندهی کند که نیازهای اساسی خانوارها با قیمت مورد تأیید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با نرخ ارز ترجیحی از طریق کالابرگ یا کارت الکترونیکی با اولویت تولیدات داخلی در اختیار مردم قرار گیرد.

به گفته آقای مفتح، «در این طرح پولی به افراد مشمول این طرح داده نمی‌شود، بلکه تا سقف ۱۲۰ هزار تومان اجازه خرید کالا دارند».

در حال حاضر خط فقر به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری در کشور حدود ده میلیون تومان است و این یعنی یک خانواده چهار نفره کارگری با دستمزد رسمی ‌کشور که حدود دو میلیون تومان است می‌توانند تنها یک پنجم هزینه‌های خود را پوشش دهند.

هر چند که تقریبا از دو دهه قبل یارانه نقدی وارد زندگی ایرانی‌ها شده، اما میزان آن با توجه به رشد تورم و قیمت‌ها تغییری نکرده است و تاثیری بر زندگی مردم ندارد.

در آبان سال گذشته و در زمان افزایش قیمت بنزین، دولت اعلام کرد، افزایش نرخ بنزین به نفع مردم است و همه درآمد آن میان حدود ۶۰ میلیون نفر توزیع می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا