ایران

عیسی کلانتری: امسال ۲۵ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های ایران در آتش سوخت

عیسی کلانتری، معاون حسن روحانی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران می گوید که امسال ۲۵ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های ایران در آتش سوخت.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه در سال‌ جاری ۲۵هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های ایران در آتش سوخت تاکید کرد که خیلی نباید نگران این مساله باشیم.

کلانتری افزود که این نگرانی را باید برای مسائل دیگر مثل آلودگی هوا، از بین بردن منابع تجدیدپذیر، توسعه‌های غلط و استفاده‌های بی‌رویه از منابع طبیعی داشته باشیم، چون این موارد صدها برابر آتش سوزی‌ها به طبیعت لطمه می‌زند.

سخنان رییس سازمان حفاظت محیط زیست درحالی بیان می‌شود که در جریان آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال‌جاری، شماری از فعالان محیط زیست، مردم بومی و دوستداران طبیعت در جریان مبارزه بدون امکانات با آتش در جنگل‌ها و مراتع جان خود را از دست دادند.

طی سال‌های اخیر، آمار آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های بلوط زاگرس سیر صعودی‌ای را داشته است. آتش‌سوزی‌های همزمان چند جنگل در استان‌های مختلف ایران و سریالی شدن این آتش‌سوزی‌ها، این گمان را برمی‌انگیزد که حتماً باید پای یک توطئه در میان باشد

بنابه گفته شاهدان و مردم منطقه و همچنین اعضای فعال انجمن‌های مردمی محیط زیستی دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها، سیاست‌های حکومتی، به‌منظور از میان بردن پناهگاه مخالفان است. برخی از منابع مصراً عنوان می‌دارند که “این آتش‌سوزی‌های سریالی، عمدتاً به‌صورت عمدی و توسط مزدوران سپاه ایجاد می‌شوند. در عوض، حوادث طبیعی و خطاهای انسانی سهم بسیار کمتری از آنچه ادعا می‌شود را دارند.

دکمه بازگشت به بالا