ایران

انجمن واردکنندگان برنج: میزان آرسنیک مجاز را افزایش دهید، قیمت کم می‌شود

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج از مذاکره این انجمن با نهادهای مسئول برای افزایش میزان آرسنیک مجاز، با هدف کاهش قیمت برنج‌های وارداتی خبر داد و گفت برنج با سطح آرسنیک مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، گران تمام می‌شود.

به گزارش ایسنا، کشاورز  با عنوان اینکه سطح استاندارد جهانی سم آرسنیک در برنج پی‌پی‌ام ۲۰۰ است، اما این رقم در ایران نباید از پی‌پی‌ام ۱۲۰ بیشتر باشد اعلام کرد از نهادهای مسئول خواسته میزان آرسنیک مجاز در برنج‌های واردتی به بیش از پی‌پی‌ام ۱۵۰ افزایش یابد.

این سخنان در حالی بیان شده که علیرضا رفیعی پور، مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی، ۹ تیر گفته بود که حد مجاز آرسنیک در برنج پی‌پی‌ام۱۵۰ در نظر گرفته شده و قرار شده آرسنیک معدنی نیز به دلیل عدم وجود تجهیزات فعلاً در استاندارد لحاظ نشود.

در ۱۰ سال گذشته موضوع آلوده بودن برنج ها به خصوص برنج های هندی بارها خبرساز شده است و مقامات نهادهای مختلف سخنان متناقضی را در اینباره بیان کرده‌اند.

سم آرسنیک در برنج در سال های اخیر به نگرانی های جدی تبدیل شده است. محققان می گویند تهدید ناشی از آرسنیک موجود در برنج به سرعت مسموم کننده نیست، اما مصرف بلندمدت این نوع برنج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های مثانه، ریه و پوست، بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد.

دکمه بازگشت به بالا