ایران

آیت‌الله خامنه‌ای درباره برجام: عمل طرف مقابل را ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ گفت “عمل طرف مقابل را ببینیم ما هم عمل خواهیم کرد”.

او در یک سخنرانی که به صورت ویدیویی برای شماری از مردم در آذربایجان شرقی پخش می‌شد، گفت: “ما حرف و وعده خوب زیاد شنیدیم اما در عمل نقض شده و ضدش عمل شده است”.

او در این سخنرانی انتقاداتی در خصوص مسئله حقوق بشر، موشکی، منطقه‌ای و هسته‌ای را بهانه خواند.

پیش از اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز نیز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست امروز هیات دولت گفت: “ما اهل لجبازی نیستیم و برای بازگشت به توافق آماده ایم و به محض اینکه ببینیم ۱+۵ به برجام بازگشته ما هم بازخواهیم گشت”.

آقای روحانی گفت: “اگر امروز تحریم را بردارند ما فردا صبح یا بعدازظهر به همه تعهدات خود عمل می کنیم ما تنها چند ساعت نیاز داریم تا ببینیم تحریم ها واقعا برداشته شده و راستی آزمایی کنیم و بعد به تعهدات خود برگردیم”.

او گفت “اگر آمریکایی ها به صراحت اعلام کنند ما هم به صراحت اعلام می‌کنیم. اگر یک قدم بردارند ما هم یک قدم برمی داریم و اگر همه قدم ها را بردارند، ما هم همه قدم ها را برمی داریم. اگر تدریج می خواهند اهلا و سهلا، اگر مجموعه می خواهند اهلا و سهلا و اگر نمی خواهند باز هم اهلا و سهلا”.

ساعاتی پیش آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم گفت راه دیپلماسی با ایران در ارتباط با توافق هسته ای ۲۰۱۵ درحال حاضر باز است.

آنتونی بلینکن در مصاحبه ای با رادیو ملی آمریکا، ان پی آر گفت در صورت بازگشت دو طرف به توافق قبلی “باید روی توافقی بلندمدت تر و قوی تر از توافق اولیه کار کنیم” و به مسائلی مانند “برنامه موشک های بالستیک” و “اقدامات بی ثبات کننده” ایران اشاره کرد.

دکمه بازگشت به بالا