خاورمیانه

تظاهرات‌های لبنان از سر گرفته شد؛ سقوط پول ملی و ناکارآمدی دولت از محورهای اصلی اعتراضات

مناطق گوناگون لبنان در دومین روز پیاپی شاهد بسته شدن خیابان ها توسط معترضانی است که به نابسامانی اقتصادی و کاهش ارزش حقوق کارکنان به علت کاهش ارزش لیره دربرابر ارز خارجی اعتراض دارند.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای غیر رسمی لبنان از مرز ۱۰ هزار لیره گذشت. همزمان بخش های بزرگی از لبنان دچار قطعی برق طولانی و افزایش قیمت سوخت است.

به گزارش نشریه لبنانی «الاخبار» از صبح امروز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه معترضان چند خیابان اصلی در بیروت را با آتش زدن سطل های آشغال شهرداری و لاستیک خودرو و ایجاد موانع سنگی بسته اند.

جاده بیروت طرابلس هم بسته شده است.

نیروهای ارتش در نقاط گوناگون شهر بیروت دیده می شوند.

دیروز نیز معترضان لبنانی، مسیرهای مواصلاتی را در نقاط مختلف این کشور در اعتراض به افزایش شدید نرخ دلار و فروپاشی اوضاع اقتصادی و معیشتی بستند. معترضان خواهان سقوط طبقه سیاسی ناتوان از مدیریت بحران هستند که کشور را به فروپاشی کامل سوق داده است.

گفتنی است اختلافات بین عون و الحریری درباره تشکیل دولت جدید در لبنان موجب شده است تا تشکیل دولت به تعویق بیافتد.

پیش از این و در پی تظاهرات گسترده مردمی در لبنان سعد الحریری از نخست وزیری لبنان استعفا داد و پس از آن حسان دیاب بر سر کار آمد اما دولت او نیز پس از مدتی و در پی حادثه انفجار در بیروت استعفا کرد و اکنون به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت می کند تا مشخص شود الحریری نخست وزیر آتی لبنان خواهد بود یا خیر.

دکمه بازگشت به بالا