حقوق بشر

شکنجه روحی- روانی خانواده مهران قره باغی از بازداشتی‌های آبان خونین؛ حسین هاشمی از دیگر بازداشتی های آبان از وضعیت بد زندان شکایت کرد

ماموران قضاییه و اطلاعات در بهبهان خانواده زندانی سیاسی مهران قره باغی را با اعلام محکومیت اعدام فرزندشان پیش از برگزاری جلسه دادگاه مورد شکنجه روحی و روانی قرار دادند و به مادر این زندانی سیاسی اعلام کردند که حکم اعدام پسرشان صادر شده است.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از منابع موثق،‌ ماموران اطلاعات در یک اقدام بصورت غیررسمی به خانواده زندانی سیاسی مهران قره باغی ابلاغ کردند که حکم اعدام پسرشان صادر شده است.

این در حالی است که جلسه دادگاه این زندانی سیاسی برای تعیین حکم هنوز برگزار نشده است.

ماموران اطلاعات با فشار گذاشتن بر خانواده وی از آنها خواستند که با اعمال فشار بر فرزندشان از او بخواهند که تن به همکاری با وزارت اطلاعات داده و از عقاید خود عقب نشینی کند.

این در حالی است که جلسه دادگاه مهران قره باغی روز ۵ اردیبهشت۱۴۰۰ با ریاست قاضی افشون برگزار شد و هنوز زمانی برای برگزاری دادگاه بعدی به او و وکیلش ابلاغ نشده است و پس از دادگاه اول در هیچ دادگاهی حضور نیافته و حکمی دریافت نکرده است.

مهران قره باغی، ۲۹ ساله و از اهالی روستای سرحد آقا از توابع شهرستان بهبهان و لیسانس کشاورزی است.

او در تاریخ ۲۸ دیماه ۹۸ به همراه دوستش به نام مجید خادمی توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود ۱ ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان بهبهان منتقل شد.

مهران قره باغی همراه با مجید خادمی هم اکنون در زندان بهبهان در محیطی کثیف و آلوده محبوس هستند.

همزمان با انتشار این خبر، حسین هاشمی، از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، در نامه‌ای ضمن تشریح وضعیت بد بهداشتی و اقامتی زندان تهران بزرگ (فشافویه) نوشته است در این زندان آب آشامیدنی مناسب پیدا نمی‌شود ولی در بند زندانیان سیاسی که کنار سارقان نگهداری می‌شوند، انواع مواد مخدر مثل «آب خوردن پیدا می‌شود».

او در این نامه مفصل که روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت در خبرگزاری هرانا منتشر شده است، با انتقاد از وضعیت بهداشتی زندان تهران بزرگ گفته است: «جوانانی که به بنزین لیتری ۳ هزار تومان معترض بودند، حالا باید آب خوردن خود را با لیتری ۵ هزار تومان تامین کنند».

 

دکمه بازگشت به بالا