ایران

روسیه: ایران به زودی غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام گفته است ایران «به زودی» غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم را متوقف می‌کند.

او در گفت‌وگویی که روزنامه «اکو مسکو» منتشر کرده، گفته است این اقدام «خیلی زود» و «طی چند روز آینده و در روند مذاکرات» وین رخ خواهد داد.

میخائیل اولیانوف که نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در وین نیز حضور دارد، گفته است احیای برجام این اطمینان را فراهم خواهد کرد که ایران دیگر قادر به تولید بمب اتم نخواهد بود.

دور چهارم مذاکرات احیای برجام در وین اتریش با حضور نمایندگان ایران و روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان بعنوان اعضای کنونی برجام از ۱۷ اردیبهشت آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت پایان یافت.

در این دوره از مذاکرات نمایندگان آمریکا حضور دارند ولی به طور مستقیم با هیات ایرانی مذاکره نمی‌کنند.

قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای این هفته در وین برگزار شود.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی ۳.۷ درصدی اورانیوم در حجمی محدود است.

به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۲۲ فروردین سال جاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که حدود یک ماه بعد از این تاریخ منتشر کرد، اعلام کرد که نمونه گیری‌های انجام شده از تاسیسات هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که «نوسانات» غنی‌سازی اورانیوم تا سطح غنای ۶۳ درصد رسیده است.

 

دکمه بازگشت به بالا