ایران

بلینکن با تهدید مجدد گفت: ایران باید منتظر «یک پاسخ مشترک» در قبال حمله به کشتی مرسر باشد

پس از آن‌که سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائيلی گفت که حکومت ایران به هر اقدام تلافی‌جویانه‌ کشورهای دیگر «بی‌درنگ و با قوت و جدیت» پاسخ می‌دهد، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایران را مسئول این حمله اعلام کرد و گفت که ایران باید منتظر «یک پاسخ مشترک» در قبال این حمله باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده «در تماس بسیار نزدیک و در حال هماهنگی با بریتانیا، اسرائیل، رومانی و دیگر کشورها است و یک پاسخ جمعی به ایران داده خواهد شد.»

وزیر خارجه آمریکا دوباره اعلام کرد ایالات متحده به این نتیجه رسیده که ایران پشت حمله پهپادی به نفتکش اسرائیلی بوده و این اقدام را «تهدیدی مستقیم علیه آزادی کشتیرانی و بازرگانی» عنوان کرد.

وی در نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی پیرامون این موضوع که آیا حمله به کشتی اسرائیلی نشان نمی‌دهد که سیاست ایران با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور جدید تهاجمی‌تر شده؟ اظهار داشت «ما طی ماه‌های گذشته یک‌رشته اقدامات را از ایران دیده‌ایم که شامل اقدام علیه کشتیرانی نیز می‌شود، بنابر این مطمئن نیستم که اقدام اخیر ایران چیز جدیدی باشد یا به نحوی نشانه‌ای از دولت جدید ایران را با خود داشته باشد».

آقای بلینکن اضافه کرد: «اما آنچه نشان می‌دهد این است که ایران همچنان با بی‌مسئولیتی فوق‌العاده عمل می‌کند.»

روز گذشته نیز بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد ایران باید با عواقب حمله «فجیع» به کشتی اسرائیلی در سواحل عمان روبه‌رو شود.

وی گفت «این یک حمله فجیع و غیرقابل قبول به یک کشتی تجاری است و ایران باید با عواقب آنچه انجام داده مواجه شود.»

گفتنی است در حمله‌ای که بریتانیا، آمریکا، رمانی و اسرائیل آنرا کار ایران می دانند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی “زودیاک” است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

دکمه بازگشت به بالا