خاورمیانه

عبدالله در دومین روز نشست صلح در دوحه با خلیلزاد دیدار کرد

امروز در دومین روز نشست صلح در دوحه قطر، عبدالله عبدالله، رئیس مصالحه ملی، با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفتگو کرد.

از روز گذشته، نشست سه روز گفتگوهای صلح با حضور عبدالله عبدالله، زلمی خلیلزاد و شمار زیادی از نمایندگان کشورهای منطقه در دوحه پایتخت قطر در جریان است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده‌است که دیروز در قطر در جریان نشست چند جانبه دربارۀ روند صلح افغانستان د شرکت کننده‌گان خواهان حل و فصل سیاسی برای دستیابی به صلح‌پایدار در افغانستان شدند.

در این نشست نماینده‌گان از کشورهای چین، ایالات متحده، بریتانیا، پاکستان، ازبکستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، حضور داشتند.

در گزارش رویترز آمده‌است که نماینده‌گان همۀ طرف‌ها توافق کردند که راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره تنها راه بیرون رفت افغانستان از بحران کنونی است و باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان هم‌زمان با تلاش‌ها برای دریافت راه‌حل سیاسی، احترام گذاشته شود.

این نشست همچنین خواستار توافق بر سر موضوعات اساسی به موقع از سوی همۀ طرف‌ها برای ارتقای مشترک صلح و ثبات در افغانستان و در نهایت دستیابی به آتش‌بس دائمی و همه جانبه و تشکیل یک دولت فراگیر در این کشور، شد.

طالبان با هیات پنج نفری به رهبری مولوی حنفی در این نشست حضور دارند. نمایندگان ویژه صلح برای افغانستان از کشورها منطقه‌ای هم شرکت دارند.

طی روزهای گذشته مراکز ولایت‌های جوزجان، سرپل، سمنگان در شمال افغانستان به‌دست طالبان افتاده‌است.

همچنین نبردهای شدید در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان و فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان نیز، ادامه دارند.

دکمه بازگشت به بالا