نماد سایت شبکه جهانی کلمه

هشدار درباره ورود قریب‌الوقوع «لامبدا»، سویه جدید کرونا به ایران

با وجود عدم تایید رسمی شناسایی سویه جدید ویروس کرونا به نام «لامبدا» در ایران، برخی از مسئولان درمانی و کارشناسان درباره ورود قریب‌الوقوع این ویروس به کشور هشدار داده‌اند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گزارشی که روزنامه دولتی ایران ، چهارم شهریور، منتشر کرد گفت که با توجه به «مشاهده چند مورد ابتلا به لامبدا در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، پاکستان و قطر» و نبود «پایش ژنتیکی مناسب و مدون در خصوص کووید» در ایران احتمال ورود این واریانت به کشور زیاد است.

این ویروس علاوه بر قدرت سرایت‌پذیری و عوارض بیشتر در مقایسه با گونه‌های قبلی از گریزپذیری بیشتری از سیستم ایمنی نیز برخوردار است و در گروه‌های سنی جوان نیز بیماری‌زایی شدیدی دارد.

همزمان با بحرانی شدن وضعیت کرونا در ایران، رکوردهای بی‌سابقه‌ای از این بیماری در هفته‌های گذشته در کشور ثبت شده و آمار جان‌باختگان از ۶۰۰ نفر در روز گذشته و به بیش از ۷۰۰ نفر هم رسیده است.

این در حالی است که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی کرونا در کشور را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌داند و معاون وزارت بهداشت نیز اخیرا احتمال داده بود که آمار واقعی روزانه مبتلایان ۲۲۰ هزار نفر در روز باشد.

خروج از نسخه موبایل