جهان

بایدن در دیدار با نفتالی بنتشز: در صورت شکست دیپلماسی در قبال ایران٬ گزینه‌های دیگر را در نظر می‌گیریم

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه ۵ شهریور در دیدار با نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید تاکید کرد که ایران «هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت».

این نخستین دیدار بایدن با نخست وزیر جدید اسرائیل است که به گفته او، به موضوعاتی چون «امنیت اسرائیل و تهدید ایران» اختصاص یافت.

جو بایدن به آقای بِنِت اطمینان داد که اگر دیپلماسی در بازدارندگی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موثر نباشد، واشینگتن دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

او گفت، ما دیپلماسی را در اولویت داده‌ایم؛ اما اگر دیپلماسی شکست بخورد، ما آماده‌ا‌یم که به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین وعده داد که واشینگتن سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین ارتش اسرائیل را دوباره به راکت‎‌های مورد نیاز مجهز خواهد کرد.

نفتالی بنت نیز در این دیدار با رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت که «جمهوری اسلامی صادر کننده تروریسم و ناقض شماره یک حقوق بشر در دنیا است» و «درست در همین حال که ما با هم صحبت می‌کنیم، آن‌ها سانتریفیوژهای خود را در نطنز می‌چرخانند».

نخست وزیر اسرائیل به «طرحی که برای مهار ایران برای مذاکره به همراه آورده» اشاره کرد و افزود که هدف از این طرح متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران و ممانعت از گسترش حضور آن در منطقه است.

آقای بنت تصریح کرد که اسرائیل برای تامین امنیت خود هرگز از آمریکا درخواست اعزام نیرو نخواهد کرد و امنیت خود را به منابع خارجی گره نخواهد زد و خود مراقب سرنوشت خویش است اما از آمریکا به خاطر کمک‌های تجهیزاتی سپاسگزاری می‌کند.

این هفته آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در تل‌آویو گفته بود که به ارتش فرمان داده تا تدارکات جهت تحقق برنامه‌های تهیه شده برای بمباران سایت‌های هسته‌ای ایران را «تسریع کنند».

دکمه بازگشت به بالا