جهان

تماس تلفنی کره شمالی و کره جنوبی پس از چندین ماه بصورت مشروط برقرار شد

روز دوشنبه خط تماس تلفنی مرزی کره شمالی و کره جنوبی بازگشایی شد. کره شمالی از همسایۀ جنوبی خود خواست برای بهبود روابط دوجانبه تلاش کند.

این کار چند روز پس از آن رخ داد که کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی گفت مایل است تا ارتباط بین دو کشور را به صورت مشروط برقرار کند.

پیونگ‌یانگ گفته است که احیای روابط با کره جنوبی بستگی به “نوع رفتار و کردار مقامات کره جنوبی” دارد.

اوایل ماه آگوست سال جاری میلادی، با گذشت یکسال از احیای خط ارتباطی میان دو کره، کرۀ شمالی این ارتباط را در واکنش به رزمایش مشترک نظامی سئول- واشنگتن قطع کرد.

کره شمالی اخیرا چندین آزمایش نظامی و موشکی انجام داده و در حال افزایش این نوع آزمایش‌ها است.

این کشور چهار آزمایش موشکی را در کمتر از یک ماه گذشته انجام داده و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه تصمیم داشته باشد توسعه سلاح‌های خود را متوقف کند نیز وجود ندارد.

صبح امروز به وقت محلی، وزارت اتحاد کره جنوبی گفت که مقامات هر دو کره اولین تماس تلفنی خود را پس از دو ماه برقرار کرده‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که “با احیاط خط ارتباط جنوب – شمال، دولت در حال ارزیابی چگونگی بهبود روابط بین دو کره است”.

رویترز به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گزارش داده که واشنگتن از همکاری میان دو کره پشتیبانی کرده و معتقد است خط تماس اضطراری به امنیت شبه جزیره کره کمک می‌کند.

درگیری‌های نظامی و مناقشه میان دو کره دهه پنجاه میلادی از طریق اعلام آتش‌بس خاتمه یافت، اما دو کشور قرارداد صلحی امضاء نکرده‌اند و از این منظر همچنان در حالت جنگی قرار دارند.

گفتنی است در سال ۹۷ رئسای ‌جمهور کره جنوبی و کره شمالی در پی تلاش های ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یک دیگر دیدار کردند. دیداری که به خاطر ابهامات درباره تعهدات رهبر کره شمالی درباره خلع‌سلاح هسته‌ای و دیدارهایش با ترامپ و فعالیت‌های چین و روسیه در میانه این اتفاقات حائز اهمیت بود.

دکمه بازگشت به بالا