ایران

باکو: مقام‌های تهران اتهامات بی اساسی را علیه ما مطرح کرده اند که بی پاسخ نخواهد ماند

الهام علی‌اف در واکنش به سخنان مقام‌های ایرانی که گفته‌اند آذربایجان اسرائیل را به مرز ایران آورده، پرسید که آنها “اسرائیل را اینجا کجا دیدند؟”

این درحالی است که بزودی ترکیه و آذربایجان در نخجوان مانور نظامی برگزار می‌کنند. این دو کشور به همراه گرجستان نیز، رزمایشی دیگر را از دیروز در تفلیس آغاز کرده اند.

رییس جمهوری آذربایجان دیروز در سفر خود به شهر مرزی جبرئیل در کرانه شمالی رود ارس به سخنان اخیر مقام‌های ایرانی که گفته‌اند اسرائيل در این منطقه حضور دارد، واکنش نشان داد و آنرا اتهاماتی “بی‌أساس” دانست که “بی پاسخ نخواهد ماند.”

اشاره علی‌اف به سخنان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران است.

سرتیپ کیومرث حیدری گفته بود: در این منطقه ما یک عنصر ناخوانده و برهم زننده امنیت را داریم که از جای دیگر آمده و آن رژیم نامشروع صهیونیستی است و از موقعی که این رژیم آمده، حساسیت ما به این مرز افزایش یافته، فعالیت آنها در اینجا کاملا در رصد ما است.

همچنین حسن عاملی، امام جمعه اردبیل نیز در خطبه‌های نمازجمعه گفته بود رزمایش نیروهای نظامی ایران در مرزهای آذربایجان “پاسخی به حضور اسرائیل” در جمهوری آذربایجان است.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل از سال ۱۹۹۲ روابط نزدیکی داشته‌اند. آذربایجان از معدود کشورهای اسلامی است که روابط دو جانبه استراتژیک و اقتصادی با اسرائیل برقرار کرده‌است. بعد از فروپاشی شوروی و استقلال آذربایجان، اسرائیل نیز از اولین کشورهایی بود که باکو را به رسمیت شناخت.

از سویی دیگر آذربایجان جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار شهروند یهودی دارد.

تنش هایی لفظی میان ایران و آذربایجان روندی افزایشی داشته و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در مورد آن گفته است: “حوادثی که در شمال غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.”

الهام علی‌اف در همین رابطه خواهان ارائه شواهد از سوی جمهوری اسلامی شد و گفت: “ما به اظهارات اخیر یک آخوند استانی ایران که دهانش را باز کرد و علیه آذربایجان تهمت‌های بی اساسی پیش کشید، هیچ توجه نکردیم. اما متاسفانه، مقامات رسمی اتهامات بی اساس را علیه ما مطرح کردند. گویا، آذربایجان اسرائیل را به این مناطق آورده است.”

گفتنی است، به تازگی اسرائیل روابط دیپلوماتیک خود را با کشورهای عرب منطقه از جمله امارات و بحرین گسترش داده است، امریکه جمهوری اسلامی آنرا تهدید علیه خود می داند.

دکمه بازگشت به بالا