خاورمیانه

کمیساریای انتخابات عراق: بررسی همه شکایت‌ها به نتایج انتخابات به پایان رسید

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق امروز بیانیه ای درباره پایان روند بررسی شکایت ها به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: بررسی همه شکایت ها به پایان رسید و همه شکایت ها براساس چارچوب های قانونی بررسی و اقدامات لازم درخصوص آنها از طریق بیانیه های صادره روزانه از زمان دریافت شکایت ها از نامزدها، احزاب و ائتلاف ها اتخاذ شد.

کمیساریای عالی مستقل انتخابات گفت توصیه های خود را به کمیسیون قضایی انتخابات در خصوص شکایت ها در سایه نتایج بازشماری دستی آرا ارسال خواهد کرد و از نمایندگان نامزدهایی که شکایت کرده اند و تیم های نظارتی خواست برای نظارت بر روند بازشماری دستی آرا در بغداد در سالن شرف میدان احتفالات حضور یابند.

پیشتر کمیسیون انتخابات عراق از رد ۳۲۲ شکایت از مجموع ۳۴۰ شکایت دریافتی در سومین روز بررسی شکایت‌های انتخابات پارلمانی خبر داد و اعلام کرده بود که تنها بررسی ۱۸ شکایت واصله، مورد تأیید کمیسیون قرار گرفته است.

در طی روزهای اخیر، اعتراضاتی خیابانی عمدتا از سوی نیروهای شیعی مورد حمایت ایران در عراق با ادعای تقلب در انتخابات برگزار شده است.

گروه کتائب حزب اللە عراق با توطئە خواندن انتخابات پارلمانی این کشور از هوادارانش خواسته بود اعتراض به نتیجه این انتخابات را گسترش دهند، هادی عامری، رئیس “ائتلاف فتح” و هماهنگ کننده احزاب شیعی، مدعی دستکاری و تقلب در نتایج انتخابات عراق شده و قیس الخزعلی»، دبیرکل عصائب اهل حق به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره تایید انتخابات عراق تاخته است.

انتخابات پارلمانی عراق دهم اکتبر در سراسر عراق برگزار گردید. در پی این انتخابات، ائتلاف سائرون” به رهبری مقتدی صدر موفق به کسب ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان این کشور شد و حشد الشعبی که پیش از این ۴۸ کرسی از پارلمان عراق را در اختیار داشت، متحمل شکست سنگینی شده است.

نقش حشد الشعبی در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردم عراق از محبوبیت این جریان در بین مردم کاسته است. افزون بر آن گفته می‌شود که اختلاف نظر بین گروه‌های مختلف شیعی مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران نیز باعث تضعیف بیشتر این گروه شده است.

دکمه بازگشت به بالا