خاورمیانه

دفتر میقاتی: امیر قطر برای حل بحران لبنان با عربستان ورود می‌کند

دفتر «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد امیر قطر برای حل بحران لبنان با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ورود خواهد کرد.

در بیانیه دفتر میقاتی آمده، وی در حاشیه نشست آب و هوایی گلاسکوِ اسکاتلند با امیر قطر دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و بحران به وجود آمده میان لبنان و شورای تعاونی خلیج رایزنی کرده است.

امیر قطر در این دیدار تاکید کرد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر خارجه را به زودی به بیروت خواهد فرستاد تا درباره راهکارهای حمایت از لبنان و تکمیل گفت‌وگو درباره پرونده‌های مطرح شده به ویژه حل بحران تازه‌ی بیروت- ریاض رایزنی کند.

عربستان اخیرا به دلیل اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان که روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد، سفیر لبنان را اخراج و سفیر خود را فراخواند و واردات از لبنان را متوقف کرد.

در پی این تصمیم عربستان، امارات، بحرین و کویت نیز دیپلمات‌های خود را از بیروت احضار کرده و سفرای لبنان را اخراج کردند.

وزارت امور خارجه قطر نیز اظهارات «جرج قرداحی درباره بحران یمن را تقبیح کرد و از دولت لبنان خواست اقداماتی برای پر کردن شکاف ایجاد شده میان کشورهای برادر اتخاذ کند.

جرج قرداحی پیش از انتصاب به عنوان وزیر اطلاع رسانی لبنان در سخنانی جنگ عربستان علیه شورشیان حوثی مورد حمایت ایران را بیهوده خوانده بود.

این اولین باری نیست که روابط بیروت- ریاض تیره می شود. پیشتر نیز سعد حریری، نخست‌وزیر وقت لبنان که پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی در بیروت، به ریاض سفر کرد و به‌طور ناگهانی در بیانیه‌ای از سمت خود کناره‌گیری نمود، روابط بین ریاض و بیروت را دچار تنش کرد.

آقای حریری در آنزمان در نطق استعفای خود، به شدت به ایران و حزب‌الله لبنان تاخت و آنها را به دخالت در امور لبنان و دیگر کشورهای عربی متهم کرد.

در مقابل میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، حتی به صراحت از دزدیده شدن و گروگان گرفته شدن حریری از سوی عربستان سخن گفت و خواستار بازگشت وی به کشورش گردید. اما اندکی بعد آقای حریری با رد این اتهامات در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که وی فرد آزادی است و به زودی به کشور بازخواهد گشت.

دکمه بازگشت به بالا