ایران

رئیس کانون صنایع غذایی ایران: روسیه اصلی‌ترین تامین کننده گندم ایران است

رئیس کانون صنایع غذایی ایران از کمبود ذخیره گندم در کشور خبر داد و با اشاره به اینکه در سال جاری باید ۷.۵ میلیون تن گندم وارد کشور شود، گفت: «روسیه اصلی‌ترین تامین‌کننده گندم ایران است.» به گفته محمدرضا مرتضوی، قیمت خرید گندم در روسیه پایین است اما از آن‌جا که آن‌ها تعرفه ۷۰ دلاری برای صادرات گندم وضع کرده‌اند، ایران باید با هر کشوری که تولید مازاد دارد وارد مذاکره شود.

تولید گندم در کشور در سال گذشته به دلیل خشکسالی، حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. در حال حاضر، طبق اعلام رئیس کانون صنایع غذایی ایران، میزان ذخیره گندم در کشور ۳ میلیون تن است. مرتضوی با تاکید بر اینکه ذخیره فعلی باید حفظ شود، گفت این رقم باید در سال‌هایی که با کمبود مواجهیم به ۵ میلیون تن برسد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا و به نقل از این فعال اقتصادی، دو عامل خشکسالی و مصرف گندم در سایر بخش‌های صنایع مانند خوراک دام و واحدهای پرورش طیور، باعث شد که میزان تولید گندم به حدود ۵ میلیون تن برسد. از این‌رو، دولت باید برای جبران کسری تولید، گندم وارد کند که نرخ آن در بازارهای جهانی ۸۰ درصد گران شده است.

با وجود اینکه ایران از کشورهای اروپای شرقی و آلمان نیز گندم خریداری می‌کند، اما هم‌اکنون روسیه اصلی‌ترین تامین‌کننده گندم وارداتی ایران است.

دکمه بازگشت به بالا