خاورمیانه

مخالفت اسرائیل با بازگشایی کنسولگری آمریکا برای فلسطینیان در بیت المقدس

دولت جو بایدن تصمیم گرفته است کنسولگری آمریکا برای امور فلسطینیان را در بیت‌المقدس بازگشایی کند. این موضوع با اعتراض اسرائیل مواجه شده است. اسرائیل می‌گوید این کنسولگری باید به کرانه باختری رود اردن منتقل شود.

کنسولگری آمریکا برای رسیدگی به امور فلسطینیان در بیت‌المقدس توسط دولت دونالد ترامپ تعطیل شده بود. ترامپ در عین حال سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به بیت‌المقدس اشغالی منتقل کرده بود؛ موضوعی که با استقبال دولت اسرائیل و مخالفت فلسطینیان روبرو شده بود.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از بیت‌المقدس به واکنش دولت اسرائیل نسبت به برنامه دولت بایدن در راستای بازگشایی کنسولگری خود در اورشلیم پرداخته است.

بنابر پیمان‌نامه‌های بین‌المللی فلسطینیان منطقه شرق بیت‌المقدس را پایتخت آینده دولت خود می‌دانند و از این رو، انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم را ناقض راه حل دو دولت برای بحران خاورمیانه تلقی می‌کنند.

به گزارش رویترز دولت بایدن برای بهبود مناسبات آمریکا با فلسطینیان تلاش دارد تا کنسولگری خود را در بخش شرقی اورشلیم بازگشایی کند. این در حالی است که دولت بایدن هنوز تاریخ مشخصی برای اجرایی کردن این سیاست اعلام نکرده است.

در همین رابطه، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل به برنامه دولت بایدن اعتراض کرده است. او گفته است: «موضع من، و این چیزی است که به اطلاع آمریکایی‌ها نیز رسانده‌ام، این است که در اورشلیم محلی برای ایجاد کنسولگری آمریکا در امور فلسطینیان وجود ندارد.»

این در حالی است  که مقامات فلسطینی تاکید دارند که تنها کنسولگری آمریکا در اورشلیم، در پایتخت دولت فلسطینی را خواهند پذیرفت.

دکمه بازگشت به بالا