خاورمیانه

المانیتور: فرماندە نیروی قدس سپاه با درخواست بشار اسد از سوریه اخراج شد

وبسایت «المانیتور» به نقل از یک منبع سوری گزارش کرده است که جواد غفاری، فرماندە نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریە، اواسط اکتبر با درخواست بشار اسد، از این کشور اخراج شدە است.

وزارت خارجە ایران پیشتر گزارش‌های رسانە‌های عربی در مورد اخراج جواد غفاری را تکذیب و اعلام کرده بود کە ماموریت او در سوریە بە پایان رسیدە است.

بە گزارش المانیتور، بشار اسد با ارسال نامەای بە مقامات ایران ادامه روابط مستحکم میان سوریه و ایران را منوط به اخراج جواد غفاری کرده بود.

جواد غفاری که نام اصلی او احمد مدنی است در سال ۲۰۱۵ پس از کشتە شدن حسین همدانی در حلب، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران در سوریە را بر عهدە گرفت.

به نوشته «المانیتور»، مخالفان رژیم سوریە از جواد غفاری به عنوان «قصاب حلب» نام می‌برند و می‌گویند او در قتل عام مردم در این استان نقش داشتە است.

پس از اعتراضات مردمی سوریە در سال ٢٠١٣ و جنگ داخلی در این کشور، نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران از اولین گروەهایی بود کە بە یاری رژیم بشار اسد شتافت.

به تازگی محمود چهارباغی، فرمانده وقت توپخانه سپاه قدس جمهوری اسلامی در سوریه، در مورد حضور نیروهای ایرانی در سوریه گفته است که ماموریت سپاه قدس و قاسم سلیمانی حفظ حکومت بشار اسد به دستور رهبر جمهوری اسلامی بود.

او در گفتگویی تلوزیونی اذعان می کند، آنزمان که علی خامنه ای به قاسم سلیمانی گفت برای حفظ اسد به سوریه برو، هنوز داعش در سوریه وجود نداشت.

دکمه بازگشت به بالا