اخبارتازه‌های سیاسی

اسرائیل از آمادگی ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی خبر داد

وب‌سایت خبری اکسیوس به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش کرد که جمهوری اسلامی در حال انجام اقداماتی با هدف آماده‌ شدن برای «غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصد» مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای است. اورانیوم با خلوص بالا در تسلیحات اتمی کاربرد دارد.

به گفته این منابع، اطلاعات مربوط به این خبر را اسرائیل در دو هفته اخیر در اختیار ایالات متحده و چند متحد اروپایی خود گذاشته است.

وب‌سایت اکسیوس اضافه کرده با آن که غنی‌سازی به تنهایی منجر به تولید بمب اتمی نمی‌شود، اما بر اساس تخمین‌های منابع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل، ایران بین یک تا دو سال آینده قادر به تولید سلاح هسته‌ای خواهد بود.

واشینگتن در واکنش به اطلاعات اخیر اسرائیل، اعلام کرده اقدام احتمالی جمهوری اسلامی در آماده‌سازی برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم، به مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین اهرم فشار و قدرت بیشتر نمی‌بخشد.

ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد است که همین میزان نیز بسیار فراتر از سطوح مجاز در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام است.

گزارش اکسیوس در حالی منتشر شده است که مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی دیروز در وین به پای میز مذاکره رفتند تا شاید بتوانند تحریم‌های  آمریکا را لغو کنند.

آمریکا نسبت به گزارش برنامه‌ریزی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد ابراز نگرانی کرده است.

اخیرا بهروز کمالوندی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است، ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید کرده‌ایم که فقط کشورهای دارای سلاح اتمی توانش را دارند.

دکمه بازگشت به بالا