اخبارتازه‌های سیاسی

عربستان برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با ایران شرط گذاشت

وزیر خارجه عربستان در یک نشست خبری با ایمن اصفدی، همتای اردنی خود گفت: اگر ایران به نگرانی‌های ما درخصوص امنیت و ثبات منطقه اهمیت می‌دهد، ما به عنوان کشورهای عربی دست‏‏‌مان به سوی برادرانمان در ایران دراز است.

شاهزاده فیصل بن فرحان افزود: حمایت ایران از شبه‌نظامیان تروریست و تعقیب یک برنامه تسلیحات هسته‌ای از جمله عوامل برهم‌زننده ثبات در منطقه است.

طبق گزارش روزنامه «سعودی گازت»، وزیران خارجه عربستان و اردن در مذاکرات خود موضوع «نقش بی‌ثبات‌کننده» ایران در امنیت و ثبات منطقه و جهان، و حمایت آن از شبه‌نظامیان را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

این گزارش می‌افزاید که مقامات دو کشور بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات کشتار جمعی تاکید کردند.

وزیر خارجه سعودی پیش از این هم اعلام کرده بود کشورش دست خود را به سوی دولت جدید ایران دراز می‌کند و امیدوار است که پاسخ مثبتی ببیند.

تاکنون نزدیک به ۱۰ سال است تنش‌ها بین ایران و عربستان روند افزایشی داشته و در ۶ سال اخیر در پی حمله به اماکن دیپلوماتیک عربستان در ایران روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده است.

اخیرا؛ اما تهران و ریاض مذاکراتی را به میزبانی بغداد با هدف بهبود روابط انجام داده‌اند؛ در واقع از ابتدای امسال تا به امروز چهار دور مذاکره در بغداد برگزار شده و اخبار رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد تا به امروز روند گفت‌وگوها چندان نتیجه بخش نبوده است.

دکمه بازگشت به بالا