اخبارسیاسی

افزایش برخوردهای خشن مردم با روحانیت انقلابی

به گزارش شبکه جهانی کلمه، محمدرضا زائری ، روحانی و مدرس دانشگاه ، در صفحه ی اینستاگرام شخصی اش ، از افزایش اهانت ها و برخوردهای خشن مردم با خودش در روزهای اخیر خبر داد.

وی نوشت: در ده روز گذشته، یک بار آب دهان به من انداخته اند، دو سه بار با توهین های شدید مواجه شده ام وناسزا شنیده ام، همین الان هم راننده اسنپ با وضع بدی وسط خیابان پیاده ام کرد!

این خبر در حالیست که به تازگی کلمه گزارش داده بود که تقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه در اظهاراتی به تنفر شديد مردم از قشر روحانیت شیعه اذعان كرد.

وى در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «بسیاری از طلابی که می‌خواهند به بازار بروند، خریدی دارند، یا کاری دارند یا می‌خواهند به مغازه‌ای بروند، سعی می‌کنند با لباس روحانیت نروند، برای اینکه مردم متلک یا فحش می‌دهند.»

او افزود: «امروزه روحانیت کمتر با لباس روحانی در مجامع عمومی ظاهر می‌شود که معذب نشود. روحانی در تاکسی می‌نشیند، مردم متلک می‌گویند. مردم گرانی و تمام مشکلات را از چشم روحانیت می‌بینند، لذا به این سادگی نمی‌توان آن رابطه‌ای را که سابق بر این میان روحانیت و مردم بود و خدشه‌دار شد، اصلاح کرد.»

لازم به اشاره است در حاليكه پیش از انقلاب، رهبران روحانی شیعه از دید اکثریت جامعه، پناهگاه و ملجأ محسوب می شدند؛ اما دیری نپایید که این قشر با انتخاب زیست اشرافی گری، و برخورداری از مواهب اقتصادی و اجتماعی، نه تنها از آن جایگاه رفیع خویش سقوط کردند، بلکه اندک اندک در جایگاه معکوسی قرار گرفتند. در این مرحله خشونت کلامی مردم کوچه و بازار بر علیه روحانیت نیز وارد مرحله خشونت فیزیکی شده است.

به گفته جامعه شناسان، نسل جدید در ایران ، رابطه قیمومیت روحانیت بر جامعه و تصمیم گیری ها را بر نمی تابند و با روح جستجوگرشان، به پرسشگری بر می خیزند و آنان را به چالش می کشانند.

از دیدگاه نسل جدید و منتقد، روحانیت به عنوان مسئول نخست نابسامانی های اقتصادی، فرهنگی، قضایی و سیاسی کشور شناخته می شوند.

دکمه بازگشت به بالا