اخبارتازه‌های سیاسی

آیا نشست امنیتی بین مسئولان ایران و آمریکا در آلمان برگزار شده است؟

  شبکه کلمه/ روزنامه لبنانی «الاخبار» نشریه نزدیک به حزب الله لبنان ادعا کرده است که یک نشست امنیتی بین مسئولان ایران و آمریکا در آلمان برگزار شده است.

  براساس این گزارش، این نشست در جریان سفر رئیس سیا به برلین برگزار شد.

  گزارش مذکور با اشاره به اینکه در این نشست، درمورد طرح ایران و روسیه برای بازگشت به برجام گفتگو شد، نوشته: موافقت آمریکا با اغلب بند‌های این طرح، مذاکره کنندگان ایرانی را غافلگیر کرده است.

  این گزارش می گوید: بر اساس پیشنهاد جدید، ایران غنی سازی ۶۰ درصدی را به ۲۰ می‌رساند.

  در همین حال، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه ایران با تکذیب این خبر نوشت: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد شکل‌گیری سطحی از توافق در ملاقات نمایندگان ایران و آمریکا، کاملا خلاف واقع بوده و هدف آن وارد کردن فشار به تیم مذاکره‌کننده ایران است.

  در پیوند با این خبر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام با ایالات متحده اعلام کرد “در برخی از بخش‌ها توافقاتی حاصل شده است”.

  وی همچنین در واکنشی کوتاه به تمدید مجوز معافیت از تحریم در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا اظهار کرد که “لغو برخی از تحریم‌ها به معنای واقعی خود می‌تواند ترجمان حسن نیت‌شان باشد.”

  او گفته است “ما تضمین را در همه سطوح سیاسی، حقوقی و اقتصادی مطالبه کردیم. در بخش هایی از آن توافقاتی حاصل شده، اما هنوز هیات مذاکره کننده ایران با جدیت اخذ تضمین ملموس از طرف‌های غربی برای پایبندی آنها بر تعهداتی که بر مبنای توافق وین حاصل شود را دنبال خواهند کرد”.

دکمه بازگشت به بالا