اخبارتازه های اجتماعی

پیکار شهروندان و مجلس انقلابی بر سر “طرح صیانت از فضای مجازی”!

روز سه‌شنبه، سوم اسفند، کمیسیون “حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی” با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی تنها در چند دقیقه کلیات طرحی را تصویب کرد که در راستای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر اینترنت در ایران تهیه شده است.

اما ساعات پایانی همان شب، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای این رأی‌گیری را باطل کرد.

معاونت قوانین مجلس در نامه‌ به رئیس کمیسیون ویژه اعلام کرده که رای‌گیری یادشده، علاوه بر نقض آیین‌نامه داخلی مجلس، برای متنی انجام شده که متفاوت از طرح بارگذاری شده در سامانه قوانین بوده و به همین دلیل باطل است.

با این حال رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون ویژه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، می‌گوید نسخه جدید این طرح، «به دنبال درخواست وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و با تصمیم‌گیری در جلسه‌ای با حضور قالیباف و معاون قوانین مجلس تهیه شد و غیرقانونی نیست.»

همچنین بیش از ۱۵۰ نماینده مجلس انقلابی ایران در نامه‌ای از هیئت رئیسه مجلس خواستند تا طرح موسوم به “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی” به صحن علنی بازگردانده شود.

از سویی دیگر در مخالفت با “طرح صیانت از فضای مجازی” شهروندان ایران کارزاری با هشتگ رسمی “صیانت خاموش” به راه انداختند که تا لحظه تنظیم این خبر، بیش از ۸۱ هزار نفر این نامه سرگشاده را امضاء کرده‌اند.

مخالفان طرح “صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی” مجلس را ناقض آزادی بیان و مغایر با قانون اساسی می دانند.

همچنین فعالان حوزه کار می گویند: بیشتر مشاغلی که در دوران کرونا در حال نابودی بودند، از طریق فضای مجازی رونق گرفتند و با توجه به اینکه معیشت بسیاری از خانواده های ایرانی از طریق اینترنت و فضای مجازی می گذرد، پس وقتی حکومت نمی تواند فضای کسب و کار ایده آلی برای نیروی کار آماده کند، نباید با اینگونه طرح‌ها دست و بال کسانی که از طریق فضای مجازی و بصورت شخصی درآمدزایی می کنند را نیز ببندد.

دکمه بازگشت به بالا