اخبارتازه‌های سیاسی

سخنگوی‌کرملین: اگر موجودیت روسیه تهدید شود، از سلاح اتمی استفاده میکنیم

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مصاحبه با “سی‌ان‌ان” در پاسخ به این سوال که “آیا روسیه می تواند از سلاح های هسته ای استفاده کند؟”.

پسکوف در ادامه افزود: بنابراین اگر یک تهدید وجودی برای کشور ما باشد، می توان از [زرادخانه هسته ای] مطابق با مفهوم ما استفاده کرد.

اظهارات سخنگوی کرملین درحالی مطرح می‌شوند که غرب نگران است تجاوز نظامی اوکراین به روسیه ممکن است به یک جنگ هسته‌ای منجر شود. این دغدغه زمانی ایجاد شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ماه گذشته دستور داد تا نیروهای هسته ای در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.

پیش از این نیز پنتاگون در ارزیابی جدید خود که به کنگره ارائه شد، اعلام کرد ولادیمیر پوتین ممکن است در صورت ادامه‌دار شدن مقاومت اوکراین و کاهش توان نظامی متعارف روسیه، غرب را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کند.

در تاریخ یکشنبه ۸ اسفند رئیس جمهور روسیه به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش این کشور دستور داد تا نیروهای بازدارنده هسته‌ای را در “شرایط ویژه آمادگی رزمی” قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ولادیمیر پوتین در یک گفت‌وگوی تصویری با فرماندهان نظامی روسیه تاکید کرد: «به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه دستور می‌دهم که نیروهای بازدارنده ارتش روسیه را در حالت آماده‌باش ویژه جنگی قرار دهند».

روزنامه رای الیوم چاپ لندن در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر جهان عرب و سردبیر این روزنامه نوشت: مساله خطرناک‌تر به گفته نزدیکان پوتین این است که  او اگر مجبور شود، در فشار دادن دکمه بمب هسته‌ای تردید نمی‌کند.

دکمه بازگشت به بالا