اخبارتازه‌های سیاسی

تهدید مسکو: فنلاند و سوئد به ناتو بپیوندند، تسلیحات اتمی وارد بالتیک می‌کنیم

درحالیکه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو بصورت جدی دنبال می‌شود، «دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد در صورت پیوستن این دو کشور به ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد بالتیک خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در این خصوص گزارش کرد، مسکو به ناتو هشدار داده است که اگر سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی بپیوندند، روسیه مجبور به تقویت مرزهای خود خواهد شد و و هیچ تعهدی در آینده به بالتیک «عاری از سلاح هسته ای» وجود نخواهد داشت.

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در این خصوص گفت: «دیگر نمی‌توان درباره وضعیت عاری از سلاح اتمی برای بالتیک صحبت کرد، باید تعادل برقرار شود».

وی سپس ادامه داد: «روسیه تا به امروز چنین اقداماتی را انجام نداده و قرار نبوده که چنین اقداماتی را انجام دهد اما اگر مجبور به انجام چنین کاری شویم… توجه داشته باشید این ما نبودیم که این پیشنهاد را دادیم».

این مقام روس در حالی چنین هشداری را مطرح کرده است که روز گذشته (چهارشنبه)، فنلاند اعلام کرد که ظرف چند هفته آینده درباره پیوستن به ناتو تصمیم‌گیری خواهند کرد و این در حالی است که سوئد نیز در حال بررسی سیاست امنیتی خود در این زمینه است و احتمالاً ماه آینده در خصوص پیوستن به ناتو نتیجه‌گیری خواهد کرد.

طبق ماده پنج قوانین ناتو درباره بازدارندگی، حمله به یکی از اعضای ناتو بعنوان حمله به تمامی کشورهای عضو ناتو تلقی می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا