اخباراقتصادی

نفت روسیه رقیب ایران در چین شد!

طبق گزارش رویترز صادرات نفت ایران به چین، طی ماه گذشته تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونایی و افزایش واردات نفت از روسیه کاهش پیدا کرده است.

رویترز می نویسد: کاهش خرید نفت از سوی بزرگترین واردکننده نفت خام جهان از ایران، در حالی اتفاق می‌افتد که دیپلمات‌های غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای برجام از دست داده اند.

البته طبق این گزارش، هنوز حدود ۷ درصد از واردات نفت چین از بازار ایران تامین می شود.

بر اساس گزارش این خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی، ارزیابی اولیه شرکت تحقیقاتی ورتکسا نشان می‌دهد چین در ماه آوریل ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که اندکی کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز تخلیه شده در مارس بود.

شرکت تحقیقاتی کپلر صادرات نفت ایران به چین را در آوریل ۵۷۵ هزار بشکه در روز تخمین زد که کمتر از واردات ۸۴۰ هزار بشکه‌ای است که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ صورت گرفت.

اِما لی، تحلیلگر چینی شرکت تحقیقاتی ورتکسا معتقد است: یافتن خریدار برای نفت ایران از فوریه که پالایشگاه‌های مستقل چینی تولیدشان را کم کردند، دشوار شده و حداقل شش محموله نفتی ایران، بالغ بر هشت میلیون بشکه در بنادر چینی معطل خریدار هستند.

کاهش خرید نفت ایران از سوی چین در حالی اتفاق می افتد که طبق آمار رفینیتیو، صادرات نفت روسیه به چین در آوریل نسبت به مارس ۱۶ درصد رشد کرده است.

دکمه بازگشت به بالا