اخباراقتصادی

از سهم شهرداری آبادان در متروپل، تا هشدار نسبت به وجود متروپل‌های دیگر!

رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: شهرداری آبادان، مالک مشارکتی متروپل بوده و تعارض منافع صورت گرفته است. مجوز ۴ طبقه را به ۱۰ طبقه تغییر داده بودند.

او دیشب از اعلام تخلفات این ساختمان به شهرداری آبادان و دادستانی مربوطه در سال ۹۶ نیز خبر کرد.

محمدرضا رضایی کوچی، افزود: نه شهرداری و نه دادستانی آبادان و نه وزارت راه و شهرسازی به تذکرات و مکاتبات نظام‌ مهندسی توجه نکرده بودند.

او گفته: تخلفات متروپل به قدری محرز بوده که افراد عادی هم متوجه آن می‌شدند.

آوار شدن متروپل آبادان، حالا گزارشات درباره تخلفات در ساخت و سازها در کشور را به جریان انداخته است.

حادثه مرگبار ریزش برج متروپل در آبادان، آن هم در روزهایی که فشار اقتصادی و آلودگی هوا و کم‌آبی به شدت مردم را در تنگنا قرار داده است، یکبار دیگر افکار عمومی را متوجه عمق فساد در نظام جمهوری اسلامی کرده است.

واکنش‌ها به سوء مدیریت و فساد اداری در ایران گسترش یافته و معترضان بارها شعارهایی علیه مقامات علی رتبه حکومت از جمله علی خامنه‌ای سر داده‌اند.

منتقدان با اشاره به ماجرای تلخ پلاسکو و سقوط آسانسور دانشگاه شریف می گویند که پس از وقوع اینگونه حوادث، تا مدتی به صورت موجی و احساسی دولت و سایر نهادها بر لزوم توجه به ایمنی در ساخت و ساز و رعایت اصول مهندسی در ساختمان‌ها و بازبینی از ساختمان‌های قدیمی تأکید می‌کنند؛ اما پس از گذشت مدت زمانی دوباره جو احساسی فروکش نموده و روال طبیعی جاری می‌شد؛ زیرا مشکل وجود فساد سیستماتیک است نه تخلفات یک فرد یا دو فرد.

از سویی دیگر، حادثه‌ی متروپل نگاه‌ها را به سمت موارد مشابه در ایران معطوف کرده است و بسیاری هشدار میدهند که بنابر وجود فساد در ساختار فعلی، حتما متروپل‌های زیادی در سطح ایران ساخته شده و هر آن ممکن است که فاجعه‌ای حتی مرگبارتر از آنچه در آبادان رخ داد به وقوع بپیوندد.

در همین رابطه، رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ایران با هشدار در مورد احتمال وقوع حوادثی نظیر فرو ریختن متروپل آبادان در تهران، از ممانعت دولت برای اطلاع‌رسانی درباره تخلفات بیش از ۲۵۰ برج برای «لطمه نخوردن حیثیت شهرداری» وقت تهران خبر داد.

هم‌زمان رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز از لزوم انتشار اسامی «۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر پایتخت» اطلاع داد.

احمد خرم، که از دی ماه ۹۸ تا بهمن ماه ۱۴۰۰ ریاست سازمان نظام مهندسی ایران را به عهده داشت، روز یکشنبه ۸ خرداد، به خبرگزاری ایلنا گفت درباره تخلفات برج‌سازی در تهران «یک دنیا پرونده وجود دارد».

همچنین به تازگی علیرضا پاک فطرت رئیس مجمع نمایندگان فارس طی اظهاراتی به فساد در ساخت هتل آسمان شیراز اشاره کرده و گفته است: هتل آسمان شیراز «متروپل» دیگری است.

او گفته: هتل آسمان شیراز ۶ طبقه بود، اما مالک این هتل رفته رفته آن را به ۱۷ طبقه رساند.

دکمه بازگشت به بالا