سیاسیمقاله

به بهانه یازدهمین سالگرد درگذشت مهندس عزت‌الله سحابی؛ سحابی که بود؟

?شبکه کلمه/ مهندس عزت الله سحابی متولد ۱۹ اردیبهشت ۱۳۰۹، تهران – درگذشته‌ی ۱۰ خرداد ۱۳۹۰، تهران بود.

?وی در بامداد ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ در بیمارستان مدرس تهران و پس از ۶۰ سال فعالیت سیاسی درگذشت؛ او هنگام مرگ ۸۱ سال داشت.

?در بیانیه‌ای که شورای فعالان ملی مذهبی ایران در آن برهه منتشر کرد، وی در آخرین لحظات هوشیاری می‌گفت: زندگی مردم سخت شده‌است. خدا می‌داند که من چقدر برای ایران نگرانم! من دارم می‌میرم و کاری برای ایران نکردم.

?گزارش شده بود، برای تشییع جنازه وی، با تجمع حدود ۱۰۰ نفر از نزدیکان خانوادگی سحابی در منزل او در لواسان، نیروهای امنیتی و گارد ویژه حضور پیدا کردند که در محدوده منزل وی جو امنیتی ایجاد شد.

?مراسم تشییع وی در روز ۱۱ خرداد با حضور فعالان سیاسی نظیر هاله سحابی، احمد منتظری، عبدالله نوری، حبیب‌الله پیمان، هاشم صباغیان و سید محمود دعایی در لواسان (محل سکونت وی) و در فضایی امنیتی برگزار گشت.

?از نکات مهم آن مراسم این بود که، هاله سحابی که برای تشییع جنازه پدرش، عزت‌الله سحابی به محل قبرستان رفته‌بود، در پی درگیری با نیروهای امنیتی و پس از ضرب وشتم در ناحیه ریه و شکم، دچار «سکته قلبی» شده و کشته شد. در این راستا منصور سحابی، برادر عزت‌الله سحابی در گفتگوی کوتاهی اعلام کرد ایست قلبی او ناشی از ضرباتی است که به شکم و ریه او وارد شده‌است و به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌است.

?به گفته ناظران، عزت‌الله سحابی از زمره‌ی معدود پیش‌کسوتان سیاسی ایران است که تاثیری تعیین‌کننده بر روشنفکران و جنبش‌های جامعه‌ی مدنی در دوران حاضر در فکر و عمل داشته‌اند.

?عزت‌الله سحابی سیاستمدار ، روزنامه‌نگار، اقتصاددان، فعال ملّی مذهبی، رهبر شورای فعالان ملّی مذهبی ایران و نمایندهٔ مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

?او فرزند یدالله سحابی از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران و پدر هاله سحابی از فعالان حقوق زنان و زندانی سیاسی بود.

?وی بیش از ۱۲ سال از عمر خود را در زندان‌های قبل از انقلاب و ۳ سال را در جمهوری اسلامی سپری کرد و در سال‌های اخیر عمر خود نیز به دلیل حمایت از جنبش سبز تحت بازجویی قرار گرفته بود.

?آقای سحابی مدیر مسئول نشریه ایران فردا بود که پس از دستگیری توسط دادگاه انقلاب و توقیف نشریهٔ ایران فردا به عضویت افتخاری انجمن قلم آمریکا درآمد.

دکمه بازگشت به بالا