نماد سایت شبکه جهانی کلمه

صدور کیفر خواست فائزه هاشمی

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای فائزه هاشمی خبر داد. اتهامات او “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” و “توهین به مقدسات” است.
ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه ۲۰ اردیبهشت ماه در این رابطه گفته بود، دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم فائزه هاشمی را تحت تعقیب قرار داده و پرونده‌ای در دادسرا تشکیل شده است.
صدور کیفرخواست برای این فعال سیاسی ظاهرا به محتوای گفتگویی مربوط می‌شود که حدود دو ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
اوایل بهار امسال ویدئویی ۲۸ ثانیه‌ای از خانم هاشمی منتشر شد که خشم برخی رسانه‌های منتسب به اصولگرایان را برانگخیت. معترضان گفتند: سخنان فائزه هاشمی «توهین به پیامبر اسلام» است. خانم هاشمی بعدا با صدور بیانیه‌ای و عذرخواهی گفت: ویدئوی منتشر شده را متعلق به سال‌ها پیش و تقطیع‌شده خوانده بود که تازه بازنشر شده است.
فائزه هاشمی سومین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی است. آقای رفسنجانی یکی از بانفوذترین روحانیون جمهوری اسلامی محسوب می‌شد که در سال‌های پایانی عمرش، از میزان قدرتش به شکل قابل توجهی کاسته شده بود.
فائزه هاشمی همچنین به جناح «اصلاح‌طلبان» در ایران گرایش داشت که به مرور از قدرت و نفوذشان کاسته شده است.
این نخستین بار نیست که خانم هاشمی هدف حملات گسترده مخالفانش قرار می‌گیرد. او از نخستین سا‌ل‌های فعالیت‌های سیاسی‌اش، به دلیل مخالفت با قوانین سخت‌گیرانه اسلامی برای زنان بارها با حملات گروه‌های مذهبی روبه‌رو شده است.
فائزه هاشمی همچنین در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ دوبار دستگیر شد که هر بار ظرف چند ساعت از بازداشت درآمد.
او همچنین در دو دهه اخیر بارها محاکمه شده و به زندان افتاده است.
خانم هاشمی در دو سال اخیر نیز به دلیل موضع‌گیری‌هایش درباره سیاست‌ «فشار حداکثری» دونالد ترامپ و همچنین تحریم انتخابات ریاست جمهوری ایران خبرساز شد.
خانم هاشمی روز ۲۷ فروردین امسال نیز در سخنانی در کلاب هاوس از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرده بود. او در این سخنان گفته بود «روز به روز فعالیت‌های سپاه هم از لحاظ حوزه کاری و هم از لحاظ کمیتش گسترش بیشتری پیدا می‌کند».
«این (اقدامات)، احتمال برگشت سپاه به پادگان‌ها را ضعیف‌تر می‌کند. بنابراین انگار تنها راهی که مانده که سپاه به پادگان‌ها بر گردد این تحریم‌ها باشد و سپاه در تحریم‌ها باقی بماند».

خروج از نسخه موبایل